سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروزه روش‌های مختلفی برای افزایش بازیافت نفت در دنیا اعمال می‌شود که بنابر ویژگی‌های هر مخزن نفتی، با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو، یافتن روش بهینه برای افزایش بازیافت نفت از مخازن، نیازمند انجام مطالعات جامع و سپس اعمال روش مناسب است. در کشور ما بنابر شرایط موجود، تزریق گاز به مخازن نفتی برای بازیافت نفت، برای بیشتر مخازن کشور مناسب تشخیص داده شده است.
 

مقدمه
در حوزة صنعت انرژی و اقتصاد کلان جامعه، صیانت از منابع و ذخایر نفت خام به‌عنوان یکی از ضروریات مهم و استراتژیک مطرح است. زیرا در حال حاضر، وابستگی کشور به درآمدهای نفتی به‌گونه‌ای است که حتی نوسانات قیمت نفت خام از طریق تأثیر بر درآمدهای ناشی از صدور، بر روند فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیر قابل ملاحظهِ‌ای خواهد داشت.
 

اهمیت تزریق به مخازن نفتی
تزریق گاز به میادین نفتی همواره یکی از اولویت‌های مهم شرکت ملی نفت ایران در چارچوب اهداف کیفی این شرکت به شمار رفته است. این امر به چند دلیل عمده از اهمیت خاصی برخوردار است:
    • لزوم حفظ حق آیندگان از منابع هیدروکربوری
    • لزوم نگهداشت ثروتی ملی که باید تأمین‌کننده سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بخش نفت و دیگر بخش‌های اقتصاد و استحکام‌بخش زیرساخت‌های اقتصادی کشور باشد.
    • وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام
 

سه عامل تعیین‌کننده
با توجه به ویژگی‌های خاص منابع نفتی کشور و نیز رفتار مخزن در قبال تزریق گاز، توجه به دونکته اساسی در تزریق گاز به مخازن، ضروری است:
    1- با توجه به ویژگی‌های خاص فیزیکی و شیمیایی هر میدان، تزریق گاز با حجم و ترکیبی مناسب با مدیران صورت پذیرد.
    2- تزریق گاز در زمان مقتضی و مناسب انجام شود تا از هرزروی نفت میدان جلوگیری گردد. عدم تزریق به موقع به یک میدان، آسیب‌های جبران‌ناپذیر و غیرقابل برگشتی را به میدان وارد خواهد ساخت؛ به گونه‌ای که افزایش تزریق گاز به یک میدان در زمانی پس از زمان مقتضی در بسیاری موارد، هیچگونه تأثیری در بازیافت ثانویه نفت نخواهد داشت.
بنابراین، توجه به حجم و ترکیب گاز تزریقی و نیز زمان مناسب تزریق، سه عامل مهم و تعیین‌کننده برای تأثیرپذیری هرچه بیشتر میدان از برنامه‌های تزریق است.
 

لزوم تزریق گاز به میادین
بررسی مقایسه‌ای استفاده از گاز در بخشهای مختلف مصرف‌کننده، نشان می‌دهد که شاخص نت یک گاز در بخش تزریق معادل 11 سنت / متر مکعب است که از نت یک گاز در سایر بخشهای مصرف‌کننده بیشتر است (شاخص نت یک، نشان‌دهندة بازدهی اقتصادی هر واحد گاز طبیعی مصرف شده در هر بخش از بعد اقتصادی است) بر این اساس می‌توان گفت نخستین اولویت مصرف گاز، تزریق است.
بنابراین صیانت از منابع نفتی کشور و انجام به موقع برنامه‌های تزریق، نه تنها از بعد اقتصاد بخشی بلکه از بعد استراتژیک اقتصاد شرکتی و اقتصاد کلان جامعه از اولویت خاصی در مقایسه با سایر مصارف برخوردار است و این امر، ضرورت توجه هرچه بیشتر به این بخش را آشکار می‌کند






تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:42 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

در این قسمت مختصری درباره نمودارهای الکتریکی که توسط ابزار سیمی از یک چاه به دست می آید صحبت می شود. اطلاعات زمین شناسی و ارزیابی یک مخزن که از چاه در حال حفاری به دست می آید از چندین طریق است. یکی بدست آمدن خرده های سنگ حفاری شده (Cuttings) که توســط گردش گل حفاری به سطح زمین آورده شده و توسط زمین شنـاسی بررسی می شود. دیگری گرفتن مغزه (Core) است و راه سوم راندن نمودار های الکتریکی گوناگون در داخل چاه است که با تفسیر آنها می توان اطلاعات دقیقی از لایه های حفاری شده در چاه بدست آورد. امروزه از نمودارهای گوناکونی برای ارزیابی مخازن استفاده میشود.


نمودار پرتو گاما (Gamma Ray Log) :
در این نمودار میزان مواد رادیواکتیو موجود در لایه های زمین را اندازه گیری میکند. از این نمـودار برای هم ترازی طبقات زمین به همراه نمودار صوتی (Sonic) استفاده میشود.نمــــودار پرتو گاما به همراه کلیه نمودارهای دیگر برای هم ترازی آنها رانده میشود. از این نمودار در چاه های جداره گذاری شده (Cased hole) نیز استفاده می شود. بخصوص همراه نمودار CCL (تعیین کننده محل اتصال لوله های جداری) برای تعیین فواصل انتخاب شده برای مشبک کاری و یا توپک (Packer) گذاشتن استفاده میشود.
دستگاه نمودار گیر پرتو گاما شامل یک موج یاب (Sonde) است که تشعشع اشعه گامای خارج شده از لایه نزدیک به دستگاه نمودار کیر را اندازه کیری میکند. واحد این نمودار API است که بر روی کاغذ نمودار گیری معمولا بین 0 تا 100 API اندازه کیری میشود که هر تقسیم بندی 10 API است.
 

نمودار صوتی (Sonic Log) :
اساس این نمودار برای اندازه گیری سرعت صوت در لایه های زمین است. بدین معنی که زمان لازم برای طی کردن یک فوت در لایه ها به موازات جداره چاه اندازه گیری می شود.از این نمودار برای هم ترازی طبقات، تعیین نوع سنگها ((Litology و محاسبه تخلخل استفاده میشود. نمودار صـــــــوتی معمولا به همراه نمودار اشعه گاما در چاه رانده می شود و مجموعه این دو بهترین نمودار برای تعیین جنس سنگ های طبقات زمین است. واحد این نمودار میکروثانیه بر فوت است. بر روی کاغذ اندازه گیری تغییرات سرعت معمولا بین 40 تا 140 اندازه گیــــری میشود که هر تقسیم بندی برابر 10 است.
 

نمودار جرم مخصوص (FED=Formation Density Log) :
از این نمودار برای اندازه گیری جرم مخصوص الکترونی لایه ها که برابر تعداد الکترون ها در هر سانتی متر مکعب از سنگ است استفاده می گردد. اساس ابزار این نمودار گیر یک فرستنده اشعه رادیو اکتیو و دو گیرنده اشعه های باز یافت است. از این نمودار برای اندازه گیری تخلخل لایه ها و تعیین سطح گاز ها در طبقات استفاده می شود .
معمو لا این نمودار به همراه نمودار نوترون در چاه رانده میشود. واحد نمودار جرم مخصوص گرم بر سانتی متر مکعب است. وبر روی کاغذ نمودار گیری معمولا بین 2تا 3گرم در سانتی متر مکعب اندازه گیری می شود که هر تقسیم بندی معادل 05/0 گرم بر سانتی متر مکعب است .
 

نمودار نوترونی (CNL=Compensated Neutron Log)
اساس کار این نمودار بر اندازه گیری مقدار یون هیدروژن موجود در خلل و فرج سنگها است . که سپس از روی این اندازه گیری درصد تخلخل لایه ها تعیین میگردد .بنابراین این نمودار مستقیما درصد تخلخل سنگها را نشان میدهد. مجموعه نمودار جرم مخصوص و نوترون نمایان گر میزان صحیح تخلخل سنگها و تعیین گاز در لایه ها است . همچنین با مقایسه منحنی این دو نمودار با منحنی سایر منودارها میتوان جنس سنگها را نیز تعیین نمود.
از نمودار نوترونی در چاه های دارای جداره نیز می توان استفاده نمود. بر روی کاغذ منحنی این نمودار درصد تخلخل بین صفر تا 45 درصد خوانده میشود . که هر تقسیم بندی نشان دهنده 3 درصد تخلخل است .

نمودار مقاومت مخصوص جانبی (DLL=Dual Laterolog):
این نمودار مقاومت مخصوص سنگها را به همراه سیالات موجود در خلل وفرج آنها نشان میدهد .مقاومت مخصوص یک جسم آن مقدار مقاومتی است که ان جسم در برابر عبور جریان الکتریسیته از خود نشان میدهد . اساس کار این دستگاه نیز فرستادن امواج الکتریسیته به داخل لایه های زمین و اندازه گیری مقاومت ان لایه ها در برابر عبور این جریان است. مخازن زیر زمینی دارای هیدرو کربن مقاومت بیشتری در مقابل عبور جریان الکتریسیته نسبت به مخازن دارای آب از خود نشان میدهند. همچنین هر چه درصد اشباع نمکهای محلول در آب بیشتر باشد مقاومت آان محلول در برابر جریان اکتریسیته کمتر است . به طور کلی مقاومت مخصوص یک لایه باز تابی از نسبت هیدروکربن ها و آب موجود در ان لایه و در نتیجه درصد تخلخل ان لایه است .از این نمودار در چاه هایی که دارای گل حفاری پایه آبی (water base mud) هستند استفاده میشود و برای تعین درصد تخلخل و درصد اشباع آب سازند به کار میروند . واحد نمودار مقاومت مخصوص ویا به عبارت ساده تر اهم متر است.
 

نمودار درجه حرارت (Temperature Logging):
اساس ابزار این نمودار از یک حرارت سنج تشکیل شده است . این حرارت سنج با دقت بسیار تغییرات درجه حرارت را در چاه هایی که با گل یا هوا حفاری میشوندنشان میدهد.از این نمودار برای تعیین لایه های تولید کننده گاز و تعیین حدود این لایه ها ، تعیین نقاطی که جریان از آب نمک به داخل چاه دارند و یا نقاطی که گل گم شدگی صورت میگیرد و تعببن شیب درجه حرارت استفاده میگردد .
همچنین در چاه های جداره پوش می توان برای بدست اوردن حد بالای سیمان در پشت لوله جداره استفاده کرد.
 

نمودار قطر یاب (Caliper Logging ):
از این نمودار برای اندازه گیری قطر داخلی چاه باز و یا تغییرات ایجاد شده در پوشش جداری چاه ها استفاده می شود .این ابزار را می توان به تنهایی و یا همراه سایر نمودار ها استفاده نمود .معمو لا به همراه ابزار نمودار گیری پرتو گاما واندازه مته به داخل چاه رانده می شود .یکی از موارد عمده استفاده از این نمودار برای بدست آوردن حجم دقیق داخل چاه برای تعیین مقدار سیمان برای سیمان کاری پشت لوله جداره و تعیین نقاط شسته شده است.






تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:41 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

آسفالتینها ترکیبات پیچیده ای هستند . این ترکیبات به دلیل اینکه ماهیت ترکیبی آنها از یک مخزن به مخزن دیگر تغییر می کند ، دارای وزن مولکولی معینی نمی باشند . از طرف دیگر مواد آسفالتینی به دلیل دارا بودن ساختار حلقوی ، در حلالهای آروماتیکی و حلقوی مانند تولوئن ، بنزن و غیره به خوبی حل می شوند . اما در حلالهای شیمیایی نرمال آلکانها مانند نرمال هگزان یا نرمال هپتان حل نمی شوند . پس به منظور خارج کردن مواد آسفالتینی از فاز نفت خام ، آلکان اضافه می کنیم .


آسفالتینها اغلب به ترکیبات NSO معروفند ، زیرا حاوی اتمهای O ، S و N می باشند که بعضی از آنها جانشین کربن حلقه آروماتیکها می شوند . ترکیبات NSO بالاترین وزن مولکولی را دارند و سنگین ترین اجزای تشکیل دهنده نفتهای خام می باشند . عموماً آسفالتینها همراه با نفت خامهای آروماتیک سنگین یافت می شوند . شکل زیر مثالی از ساختمان یک رزین – آسفالتین را نشان می دهد
.



 

آسفاتینها در اصل دارای هیدروژن و کربن همراه با یک تا سه اتم از نیتروژن ، اکسیژن یا گوگرد در هر مولکول هستند . ساختمان اولیه آنها دارای حلقه های هیدروکربنی آروماتیکی با سه تا ده و حتی بیشتر برای هر مولکول است . اتمهای غیر هیدروکربنی احتمال دارد که بخشی از حلقه هیدروکربنی یا چسبیده به حلقه باشد .
دوگانگی های چشمگیری میان رزین ها و آسفالتین ها دیده می شود . آسفالتینها در نفت حل نمی شوند بلکه به شکل کلوئیدی پخش می شوند اما رزین ها به آسانی در نفت حل می شوند . آسفالتینهای خالص به گونه جامد ، خشک ، پودرهای سیاه و غیره ، فرار هستند اما رزین های خالص به شکل مایعات سنگین یا جامدات چسبنده و به فراریت هیدروکربن ها با داشتن یک اندازه مولکولی یافت می شوند . رزین ها با وزن مولکولی بالا ، قرمز رنگ هستند و رزین های سبک تر رنگ بسیار کمی دارند . از اینرو هنگامی که به کمک تقطیر ، نفت به بخشهای جدا از هم تفکیک می شود آسفالتینها در سنگین ترین بخش به نام پسمان می مانند ولی رزین ها بر پایه فراریتشان در بخش های گوناگون پخش می شوند . رنگ این بخشها تا اندازه بالایی بستگی به بودن رزین ها دارد . رنگ پسمان به نسبت زیادی بستگی به بودن آسفالتینها دارد .


یکی از مهمترین مسائلی که به هنگام به کارگیری مراحل بازیافت نفت ایجاد می شود ، مشکل رسوب آسفالتین می باشد . آسفالتینها در نفت به وسیله رزین ها تحت شرایط مطلوب به صورت معلق نگاه داشته می شوند . در واقع می توان پدیده تعلیق و یا حلالیت ذرات آسفالتین در نفت خام را یک پدیده ترمودینامیکی تعادلی عنوان نمود و تغییر در هر عاملی که این تعادل را بر هم زند می تواند حالت تعلیق را از میان برده و سبب بروز پدیده تجمع ذرات آسفالتین به یکدیگر و نهایتاً رسوب آنها شود . استخراج نفت بخصوص شیوه های به کار رفته در مراحل دوم و سوم بازیافت نفت اغلب باعث ایجاد برخی تغییرات در رفتار جریان ، خواص تعادلی فازها و خواص سنگ مخزن می شوند که این تغییرات می توانند تعادل ترمودینامیکی را بر هم زنند و سبب تشکیل رسوب آسفالتین در سنگ مخزن شوند .
آسفالتین ترکیبی است آروماتیک با چند حلقه بنزنی با وزن مولکولی بالا که در نرمال هپتان ، نامحلول اما در تولوئن محلول می باشد . پارامترهای مؤثر در تشکیل رسوب آسفالتین شامل ترکیب درصد یا غلظت ، دما ، فشار ، حلال تشکیل دهنده رسوب و مشخصه های هیدرودینامیکی و پتانسیل جریان و ... می باشد
.


بررسی و مطالعه مقالات مختلف در مورد مسائل مربوط به رسوب آسفالتین در میادین نفتی بیانگر برخورد عمده با این مسئله در بخشهای عملیات بهره برداری از نفت و همینطور در روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفت و غالباً در تزریق های امتزاجی است .
 

این مجموعه به طور اجمالی به بررسی رسوبات آسفالتین در مخازن نفت می پردازد .






تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:40 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
چکیده :

در این پروژه شبیه¬ساز مدل تخلخل دوگانه نفت سیاه با قابلیت شبیه¬سازی دو بعدی جریان سه فازی با روش تفاضل محدود و برای محیط¬های تحت ویندوز تهیه گردید. در این برنامه امکان تزریق ویا تولید از چاه عمودی تحت جریان دارسی هم¬دما با استفاده از فرمولاسیون فشار- ضمنی، اشباع- صریح و با قابلیت کنترل اتوماتیک گام زمانی شبیه¬سازی می¬گردد. با این برنامه می-توان تولید و بازیافت نفت، آب و گاز را با مکانیسم¬های انبساط سیال، تخلیه طبیعی و جابجایی سیال را با استفاده از ضریب شکل¬های مختلف شبیه¬سازی نمود. نتایج اجرای برنامه با رفتار مخزن منطبق با الگوی رفتاری تخلخل دوگانه هم¬خوانی دارد.




ارائه دهندگان : محمد چهاردولی، )دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند(، سیدعلیرضا طباطبایی¬نژاد، )عضو¬هیات¬علمی دانشگاه صنعتی سهند(، اقبال صحرایی، )عضو¬هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند(
محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران
تاریخ انتشار : بهمن 86
تعداد صفحه : 12
کلمات کلیدی : شبیه¬سازی، مخازن شکافدار، مدل تخلخل دوگانه، ضریب شکل، فشار-ضمنی اشباع-صریح، اختلاف محدود


  
      برای دانلود مقاله روی دانلود مقاله کلیک راست نموده و روی Save Target as کلیک نمایید.





تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:27 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

چکیده :

وجود مخازن نفت سنگین در ایران و عدم تولید از آنها و بکر بودن این مخازن از یک طرف و رسیدن مخازن نفت سبک به مرحله دوم و سوم عمر تولیدی خود از طرف دیگر، توسعه و بهره برداری از مخازن نفت سنگین در ایران را الزامى کرده است. ولی با توجه به نوپا بودن تکنولوژی بهره برداری از این مخازن و تجربه ناچیز در بکارگیری این تکنولوژی در ایران، مطالعه دقیق و بررسى روشهای متداول بهره برداری از مخازن نفت سنگین در دنیا و امکان استفاده ازا آنها را در ایران ضروری مى نماید. در این مقاله سعی شده است که اولا مکانیزمهای تولید نفت از مخزن تا تاسیسات فراورشی بطور خلاصه توضیح داده شود سپس در هر بخش، روشهای موجود برای تولید این نوع نفت مورد بحث و بررسی قرار گیرد. لازم به یادآوری است که با توجه به گسترگی جزییات فنی برخی از این روشهای ومحدودیت صفحات مقاله از بیان جزییات فنی جلوگیری شده و فقط مطالب مهم و اصلی توضیح داده شده است.


ارائه دهندگان : مهندس حجت نوروزی- مهندس جمشید اجودی-
محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران
تاریخ انتشار : بهمن 86
تعداد صفحه : 9
کلمات کلیدی : نفت سنگین –حلالها –روشهای گرمایی- پمپهای درون چاهی و سرچاهی- روشهای سبک سازی







تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:26 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
مکانیزم های رانش در مخازن نفت


http://www.4shared.com/document/ns-gCodM/Oi_lReservoir_Drive_Mechanisms.html


رمز فایل:www.iran-oil.blogfa.com







تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:25 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

گروه حسگرهای نانو و میکرو در شبکه انتقال فناوری‌نانو در انگلیس، سمینار آنلاین آزادی را سازماندهی کرده است تا از طریق آن فعالیت‌های کنسرسیوم انرژی‌های پیشرفته (AEC) را تشریح کند.

این کنسرسیوم تحقیقاتی به دنبال توسعه استفاده از کاربردهای فناوری‌نانو و میکرو، برای افزایش تولید نفت و گاز است.کنسرسیوم انرژی‌های پیشرفته یک کنسرسیوم تحقیقاتی ثروتمند است که به دنبال توسعه کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت نفت و گاز است. هدف اصلی این ائتلاف، توسعه حسگرهای نانو ومیکروی سطحی هوشمندی است که بتوانند به داخل مخازن نفت و گاز تزریق شده تا بتوان با کمک آنها میزان فضا را در سه بعد مشخص و از این طریق اکتشاف منابع هیدروکربنی جدید و موجود را بهبود بخشید.

با اصلاح زیرساخت‌های سطحی موجود، این فناوری اثرات زیست‌محیطی را کاهش خواهد داد. به دلیل اندازه بسیار کوچک آنها، این حسگرها می‌توانند به حفره‌های بسیار کوچک نفوذ کرده و در زمینه ویژگی‌های فیزیکی مخازن هیدروکربن اطلاعات جمع‌آوری کنند. اطلاعات جمع‌آوری شده به افزایش کارآیی بهره‌برداری از مخازن هیدروکربن کمک خواهد کرد.

در حال حاضر AEC با بیش از 25 گروه تحقیقاتی در اقصی نقاط دنیا همکاری می‌‌کند. این حوزه تحقیقاتی جدید بعد از 5 ماه مطالعات فنی انتخاب و میزان بودجه آن برای سال اول بیش از 5 میلیون دلار است.

دانشمندان زمین‌شناسی بر این باورند که با بهبود شناخت ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مخازن نفت و گاز نفت موجود، می‌توان نفت و گاز بیشتری استخراج کرد. با استفاده از فناوری‌های موجود بعد از روش‌های استخراج اولیه، ثانویه و حتی استخراج در مرحله سوم، هنوز هم بیش از60 درصد نفت در زیر زمین باقی می‌ماند.

این کنسرسیوم تحقیقاتی مشترک توسط اداره زمین‌شناسی اقتصادی (BEG) در دانشگاه تگزاس توسعه یافته است. موسسه علم و فناوری‌نانوی اسمالی در دانشگاه رایس با BEG همکاری خواهد کرد و بعنوان مشاور فنی این کنسرسیوم انجام وظیفه خواهد کرد. سایر شرکای این کنسرسیوم عبارتند از: Baker Hughes, BP, Occidental, ConocoPhillips, Halliburton, Marathon, Petrobras, Schlumberger, Shell, and TOTAL

نسخه اصلی مقاله را از لینک زیر ببنید

http://www.nanowerk.com/news/newsid=9030.php






تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:22 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مشخصات نفت
نفت خام به جهت وجود ترکیبات گوگرد بوی نامطلوبی دارد. بخش اعظم نفت خام از هیدراتهای کربن تشکیل شده و مقدار کمی عناصر دیگر نیز به آن مخلوط می‌گردد، که این عناصر در زیر با درصدشان نشان داده شده‌اند.


 
عنصر حداقل درصد وزنی حداکثر درصد وزنی 
کربن 82.2 87.1 
هیدروژن 11.8 14.7 
گوگرد 0.1 5.5 
اکسیژن 0.1 4.5 
نیتروژن 0.1  1.5 


 

جدول ازسلی (1985)
دراین جدول عناصر دیگری مانند وانادیوم ، نیکل و اورانیوم با درصد وزنی حداکثر 0.1 در ترکیب نفت خام موجود هستند. بعلاوه در خاکستر نفت خام آثاری از عناصر C r ، Cu ، Pb ، Mn ، Sr ، Ba ، Mo ، Mg ، Ca ، Ti ، Al ، Fe و Si یافت می‌شود که بعضی از عناصر بالا مانند V-Ni-U احتمالا در رابطه با عنصر ارگانیکی اولیه (مادر) بوجود آمده و بعضی دیگر از عناصر مشخصات ژئوشیمیایی سنگ دربرگزیده را نشان می‌دهند.
قابل ذکر است که آثاری از نمک ، آب و سولفید هیدروژن نیز درنفت خام مشاهده می‌شوند.


خواص فیزیکی نفت خام
ویسکوزیته
همانطور که نفت خام ممکن است با دخالت عواملی به رنگهای زرد ، سبز ، قهوه‌ای ، قهوه‌ای تیره تا سیاه مشاهده گردد، لذا ویسکوزیته متغیر را برای آنها خواهیم داشت. بنابراین نفت خام درسطح زمین دارای ویسکوزیته بیشتر بوده و بعبارتی ویسکوزتر است. چون در مخزن زیرزمینی یکی از عوامل دخیل حرارت موجود درمخزن می‌باشد، که همراه با این عامل ، عمق نیز موثر می‌باشد. همچنین سن نفت را به لحاظ زمان مخزن شدن را درطیف تغییرات ویسکوزیته سهیم می‌دانند.


ترکیبات مولکولی نفت خام
تعداد ترکیبات مولکولی نفت خام وابسته به سن زمین شناسی آن ، عمق تشکیل آن ، منشا آن و موقعیت جغرافیایی آن متغیر می‌باشد. برای مثال نفت خام Ponca city از Oklahoma شامل حداقل 234 ترکیب مولکولی می‌باشد.


گروههای تشکیل دهنده نفت خام
هیدروکربنها (Hydrocarbons)
هیدروکربنها همانطور که از نامشان مشخص است، شامل گروههایی هستند که ترکیبات ملکولی آنها فقط از هیدروژن و کربن تشکیل شده است. انواع هیدروکربنها عبارتند از :


هیدروکربن‌های پارافینی (پارافینها)  CnH2n+2
هیدروکربنهای نفتنی (سیکلوپارافینها یا نفتنیکها )  CnH2nN
هیدروکربنهای آروماتیک (بنزنوئیدها)  H2n-6
غیرهیدروکربنها (Heterocompounds)
این گروه شامل ترکیباتی غیر از هیدروژن و کربن می‌باشند و عناصری از قبیل اکسیژن ، نیتروژن ، گوگرد ، اتمهای فلزی همراه با هر کدام از اینها و یا ترکیب با همه اینها نظیر Ni ، V می‌باشد.


وزن مخصوص نفت خام
از خواص فیزیکی نفت خام که ارزش اقتصادی نفت خام بر مبنای آن سنجیده می‌شود، وزن مخصوص آن می‌باشد. لذا سنجش و نحوه محاسبه فرمول آن مهم است. اکثر کشورهای جهان ، وزن مخصوص نفت خام را برحسب درجه A.P.I که یک درجه بندی آمریکائی است، محاسبه می‌کنند. مشابه همین درجه بندی و سنجش ، وزن مخصوص نفت خام را در کشورهای اروپائی با درجه بندی Baume محاسبه می‌کنند که از لحاظ مقدار اندکی از درجه A. P.I کمتر می‌باشد.

   

سنجش وزن مخصوص نفت خام
سنجش وزن مخصوص نفت خام مانند سایر مواد و مایعات برمبنای قانون کلی که همان وزن واحد حجم مایع است، در شرایط ?F 60 و P=1at سنجیده می‌شود و مقدار آن در فرمول جایگزین شده و وزن مخصوص نفت خام را بر حسب درجه A.P.I یا درجه Baume می‌دهد.
بدلیل اینکه S.G (Pure water)=1 می‌باشد. لذا وزن مخصوص آب با درجه 10 ، API خواهدبود. بدلیل کوچکتر بودن وزن مخصوص نفت از آب که همواره عددی کوچکتر از 1 را برای وزن مخصوص نفت در 60?F خواهیم داشت. لذا هیچوقت در جدولها و محاسبات ، وزن مخصوص نفت بر حسب درجه A.P.I کوچکتر و مساوی 10 نخواهیم داشت.


تاثیر درجه حرارت بر وزن مخصوص نفت خام
از عواملی که سبب تغییر در وزن مخصوص نفت خام می‌شوند، تغییرات دما است. یعنی با بالارفتن دما ، وزن مخصوص کمتر شده و به درجه A. P.I افزوده می‌شود. همچنین بالا رفتن درجه حرارت اثر معکوس بر روی ویسکوزیته نفت خام می‌گذارد.


انواع مختلف نفت برحسب A.P.I
نفت سنگین با 10 الی 20 درجه A.P.I
نفت متوسط با 20 الی 30 درجه A.P.I
نفت سبک با بیش از 30 درجه A.P.I
وزن مخصوص نفت‌ها بستگی به ماهیت هیدروکربورهای مختلف دارد. هر قدر مقدار گاز محلول در روغن بیشتر باشد،چگالی آن کمتر خواهد بود. بنابراین پارافین‌ها دارای پایین ترین چگالی و نفتیک‌ها کمی بالاتر و آروماتیک‌ها بالاترین چگالی را دارند.

ضریب انبساط نفت خام
ضریب انبساط نفت خام از 6.1x10-4 الی 8.3x10-4 در نوسان بوده که با کاهش چگالی ، ضریب انبساط آن افزایش می‌یابد.

ارزش حرارتی و گرمایی ویژه نفت خام
ارزش حرارتی پایین نفت بین 9000 الی 11000 کیلوکالری است. گرمای ویژه نفت در دمای معمولی از 0.35 الی 0.55 کیلوکالری به کیلوگرم درجه است، که در صورت ازدیاد درجه حرارت به مقدار آن افزوده می‌شود.


نقطه اشتعال نفت
نقطه اشتعال نفت نیز به مقدار مواد زود جوش آن مربوط است، و می‌تواند از صفر الی 200C باشد. لذا در حمل و نقل نفت خام به دلایل ایمنی ، قسمتی از زودجوش‌ها را پایدار نموده و نقطه اشتعال را بالا می‌برند.


نقطه سفت شدن نفت خام
نقطه سفت شدن نفت خام عبارتست از دمائی که در آن خاصیت جاری شدن نفت خام به اتمام می‌رسد. این دما در حمل و نقل و انبارکردن نفت اهمیت بسزائی دارد.


پالایش نفت خام
از تصفیه یا پالایش نفت خام می‌توان فرآورده‌های زیادی بدست آورد، که قابل فروش در بازار باشند. نخستین گام در پالایش نفت خام عمل تقطیر است. تحمیل حرارت‌های زیاد در موقع تقطیر باعث تجزیه و شکسته شدن مولکول‌های نفت شده و اشکالاتی در ادامه پالایش نفت بوجود می‌آورد، که از عواقب آن ، ضایع شدن مواد و افزایش هرینه را می‌توان نام برد.







تاریخ : سه شنبه 89/7/13 | 11:19 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
زلزله

اولین چیزی که با شنیدن کلمه ی زلزله به ذهنمون میرسه ، همون تکونهای افقی، عمودی و دوّاره (والا از شما چه پنهون اسم علمیش یادم نیومد، آخه نه دبستانو مثل آدم درس خوندم نه راهنمایی و نه حتی دبیرستانو - الان وضعیّت دانشگاهم افتضاح تره!- ) ، بله در مورد چی صحبت می کردم؟ آهان بحثمون درباره ی تکونهای زمین بود (همون بندریه خودمونه).

از جمله نکاتی که در بررسی زلزله باید به اونها توجه داشت : قبل از زلزله، حین زلزله و بعد از زلزله س!






تاریخ : دوشنبه 89/3/3 | 12:54 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
دوستان خوبم سلام

برای دانلود جزوات مهندسی نفت میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید که مربوط به انجمن اندیشمندان جوان هست

                         

   جزوات مهندسی نفت

 

 






تاریخ : دوشنبه 89/3/3 | 12:51 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.