سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلاصه :
جداسازی املاح آب در فرایند‌های تصفیه به صورت شیمیایی، بیوشیمیایی، میکروبی و غیره انجام می‌گیرد. مهمترین بخش در فرآیند جداسازی و فیلتراسیون املاح از آب، غشا‌ها هستند. برای مناطقی که آب آشامیدنی طبیعی مطلوبی ندارند، آب شیرین‌کن‌ها از دستگاه‌های پرمصرف محسوب می‌شوند. روش‌های تصفیه‌ای که مبتنی بر فرایندهای تبخیر و میعان هستند، مصرف انرژی بالایی دارند. بویژه در فرآیند میعان که برودتی است، میزان مصرف انرژی بیشتر است. ولی تکنولوژی غشا این مشکل را ندارد و می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای روش‌های قدیمی تصفیه مطرح شود. فرایندهای غشایی با دارابودن مزایایی مانند کاهش مصرف انرژی، انتقال جرم، حذف مواد جامد بدون ماده منعقد کننده تا کدورت 200NTU، فضای مورد نیاز بسیار کم نسبت به فرایند متعارف تصفیه، راندمان بالا، و سهولت کاربرد، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. بنابراین در این مقاله، مطالعه کلی غشاها شامل: تقسیم بندی،خصوصیات و کاربردهای عمده آنها، بررسی می‌شود.

متن این مقاله به صورت pdf قابل دریافت می باشد()






تاریخ : جمعه 91/4/9 | 8:27 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

چندی پیش اولین نیروگاه برق اسمزی جهان در نروژ افتتاح شد که در آن از آب شیرین و آب شور دریا توسط غشای پلیمری و پدیده اسمز، الکتریسیته پاک تولید می شود.

این پروژه که توسط شرکت Statkraft ، یک شرکت فعال در زمینه انرژی های تجدید پذیر، اجرا شده، در مقیاس پایلوت بوده و منجر به تولید 4 کیلووات انرژی الکتریکی می شود که برای مصرف یک چای ساز کافی است.

این پروژه طبق اطلاعات مندرج در وب سایت Statkraft ، پتانسیل تولید انرژی برای نصف اروپا را دارد و در ضمن یک منبع پایه ای است که همیشه در دسترس می باشد.

آقای Skilhagan رئیس انرژی اسمزی در Statkraft، گفت : ما واقعاً احتیاج داریم تا این تکنولوژی را سریعاً به بازار بیاوریم. ما باید بیشتر و سریعتر از انرژی خورشیدی و بادی به این پروژه بپردازیم.

مفهوم انرژی اسمزی اولین بار توسط یک دانشمند امریکایی به نام Sidney Loeb، در سال 1970 مورد توجه قرار گرفت. وی یک سال پیش از دنیا رفت.

همانطور که در وب سایت Statkraft آمده است، این پروژه به شکل زیر کار می کند :

آب تازه و آب دریا که وارد ستون جدایش می شوند، توسط یک غشا پلیمری جدا می شوند. طبق پدیده اسمز، آب تازه از داخل غشا عبور کرده و فشار در سمت آب شور افزایش می یابد. این فشار معادل یک ستون 120 متری آب می باشد یا به عبارت دیگر یک آبشار بزرگ، که می تواند در توربین ها برای تولید الکتریسیته به کار گرفته شود.

این مفهوم از سال 1970 تا امروز به مقدار کمی مورد پژوهش قرار گرفته است. طبق گفته آقای Skilhagan غشاهای اولیه واقعاً نامرغوب و گران بودند. ولی امروزه به خاطر کاربرد زیاد غشاها برای اسمز معکوس در ماشین های نمک زدا که از انواع مختلف پلیمرها ساخته می شوند، فناوری غشا به مراتب توسعه یافته است.

آقایSkilhagan گفت: این ماشین حدود 7 تا 8 هزار میلیون دلار نیاز دارد تا ساخته شود و این در حالیست کهStatkraft حدود 20 میلیون دلار هزینه صرف مطالعه روی توان اسمزی نموده است.

Rick Stover ، مسئول کمپانی تکنولوژی بازیافت انرژی در کالیفرنیا که مبدل های فشاری برای ماشین های نروژی تولید می کند، گفت: به لحاظ تئوری این تکنولوژی می تواند در جاهایی مثل محل اتصال رودخانه به اقیانوس به کار گرفته شود.

آقایStover پیشنهاد داد: این تکنولوژی بهتر است با ماشین های نمک زدای موجود به کار برده شود، زیرا آب خروجی از این ماشین ها حاوی نمک زیادی است.






تاریخ : شنبه 91/3/13 | 10:43 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.