سفارش تبلیغ
صبا ویژن

564654332104120.jpg

مشخصات امنیتی و قابل بررسی اسکناس ها و ایران چک به شهروندان کمک می‌کند تا به راحتی اسکناس‌های واقعی را از موارد تقلبی و جعلی آنها تشخیص دهند.

در اسکناس‌های چاپ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکرده، بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمائید.
البته باید این امر را نیز در نظر گرفت که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.
** مشخصات اسکناس دو هزار تومانی
- نخ امنیتی
نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می خورد، این نخ درون خمیره کاغذ می باشد و فقط بخش هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.
- ریز چاپ برجسته
ریز چاپ برجسته با نوشته ‘بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران’ که با استفاده از وسایی بزرگ نمایی (ذره بین) به سادگی قابل رؤیت می باشد.
- ریز حروف برجسته منفی، مثبت
ریز حروف برجسته جمله ‘جمهوری اسلامی ایران ‘ بصورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل رؤیت می باشد.
- نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان
علامت مخصوص در گوشه اسکناس بطور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا بصورت سه دایره که به آسانی قابل لمس می باشد.
- واتر مارک
تصویر حضرت امام (ره) بصورت سه بعدی در خمیره کاغذ وجود دارد که برای رؤیت آن باید اسکناس را در مقابل تابش نور مستقیم قرار داد.
- طرح زمینه خطی
کلیه طرح های زمینه این اسکناس بصورت خطی و با رنگ های متفاوت می باشد.
- تصویر مکمل
این قسمت از اسکناس در مقابل نور، نمایشگر عدد 20000 است.
- ریز متن برجسته
ریز متن برجسته عدد 20000 روی گنبد که با ذره بین قابل رؤیت می باشد.
- چاپ برجسته
بخش هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.
- طرح مخفی
با تغییر زاویه اسکناس به نحوی که روی اسکناس بصورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد در سمت چپ تصویر حضرت امام (ره) طرح مخفی بصورت عدد 20000 نمایان می گردد.
مرکب فلورسنت
با تابش نور ماورای بنفش به قسمت روی اسکناس؛ رنگ امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر می یابد.
قسمت هایی از طرح متمرکز شده در وسط اسکناس به رنگ فسفری آبی و سبز تغییر می کند.
الیاف نامرئی در خمیره کاغذ نیز به رنگهای فسفری آبی، قرمز، سبز و زرد نمایان خواهند شد.
رنگ شماره سریال از قرمز به طلایی تغییر خواهد کرد، ضمن آن که با تابش نور ماورای بنفش به قسمت پشت اسکناس بخشهایی از بالای میدان نقش جهان همچنین خطوط محوطه میدان و گنبد مسجد به فیروزه ای فسفری تغییر رنگ خواهند داد.
** مشخصات امنیتی اسکناس 000 100 ریالی
چاپ بر جسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.
ریز چاپ روی اسکناس به شکل ریز چاپ برجسته و ریز نوشته می باشد.
لامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهرهای چاپ شده است.
کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی، طراحی شده اند که شامل طرح های گیلوش و مدالین ( طرح هندسی تکراری ) و ریز نوشته ها می باشد.
بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت ان چاپ شده است.
ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روی گنبد آرامگاه سعدی قرار دارد.
مشخصه طرح مخفی در بوردر پایین اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین 100000 ریالی قابل لمس است.
چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز زیتونی تیره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدی، بوردر و نوشته های اسکناس می باشد که با انگشتان دست براحتی قابل لمس است.
تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واتر مارک در خمیره کاغذ قرار گرفته است.
واتر مارک بسیار روشن عدد لاتین 100000 در زیر واتر مارک تصویر اصلی (الکترو تایپ).
نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض 5/2 میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه بصورت هفت رنگ دیده می شود و عدد لاتین 100000 در روی آن قابل مشاهده خواهد بود.
** ایران چک
از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.
همچنین از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک ها واترمارک یعنی(تصویر مخفی در وسط کاغذ) است و همچنین نخ امنیتی که اگر در داخل دستگاه کپی قرار بگیرد این نخ به رنگ سیاه در می آید.
رنگ این ایران چک ها بنفش و در ابعاد 75 در160 میلیمتر است.
** مشخصات روی چک:
مزین به تصویر بارگاه حضرت امام رضا (ع) در سمت راست، واترمارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.
نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرام و با نوشته 500,000 به صورت بی رنگ در بطن نخ می باشد.
نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.
طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت (IRAN CHEQUE 500000) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رؤیت می باشد.
کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسائی است.
دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد.
همچنین دارای شماره سریال (MICR) با قابلیت کنترل ماشینی درقسمت پائین سمت چپ می باشد.
برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سردشدن مجدد ظاهر می گردد.
طرح see through (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد 500,000 در پشت و روی چک بصورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد 500,000 بطور کامل رؤیت می‌شود.
مرکب ضد کپی – درطرح see through (نوع دوم) واقع در زیربارگاه حضرت امام رضا(ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران چک به رنگ قهوه‌ای کم رنگ تغییر می یابد.
** مشخصات پشت ایران چک:
در سمت چپ قسمت وسط عدد 50 بصورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماوراء بنفش قابل رویت است.
قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.
ایرنا






تاریخ : دوشنبه 91/6/20 | 10:15 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

گردو غبار از کجا می آید؟
گردو غبار از کجا می آید؟

 

نویسنده: مایکل تنیسن
ترجمه : رؤیا الیاسی



 
در سراسر جهان، چمنزارها در حال تبدیل شدن به بیابان های بی آب و علف هستند و جریان ریز گردها موجب ایجاد تغییرات عمده ای در محیط زیست شده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلایل مختلف مخصوصا وجود بیابان های وسیع در مرزهای شرقی، فصل هایی از سال با این معضل مواجهیم. گویا آرام آرام این روزها نزدیک می شویم. به این بهانه می خواهیم پدیده ریز گردها را بررسی کنیم.
وزش گرد و غبار در ژانویه 2009 در بیابان های غرب ایالات متحده که منجر به وقوع تصادفات زنجیره ای در شاهراه های سراسری این کشور شد و توده های گرد وغباری که ارتش آمریکا در عراق با آنها دست به گریبان است و طوفانی که در تابستان همان سال برای اولین بار طی 70 سال گذشته در استرالیا وزید و بیش از 5 میلیون تن ریز گرد در آسمان این کشور را پراکند و موجب لغو پروازهای بین المللی شد و مشکلات تنفسی که باعث افزایش بی نظیر و رکود شکنی تماس های مردمی با اورژانس های این کشور شد، همه خبرهایی است که هر روز از رسانه ها می شنویم. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد وقوع توفان در شمال آفریقا می تواند باعث حرکت ذرات خاک به سمت آمازون شده و پدیده ریزگرد از شمال چین می تواند تا جزایر هاوایی و اایالت کالیفرنیا ادامه پیدا کند. در سال 2002 طوفان گرد و غبار در صحرای گبی (Gobi)، در سراسر شرق اقیانوس آرام گسترش پیدا کرد. از روی ایالات متحده عبور کرد و تا اقیانوس آتلانتیک ادامه یافت.

خاک، خاک می آورد

عامل پدیده ریزگرد یعنی ذرات گرد و غباری که طی مدت زمان بسیار طولانی به وجود آمده اند. جنگ ها و درگیری ها، عملیات اکتشاف نفت و گاز، کشاورزی، دامداری و توسعه شهرنشینی از عوامل اصلی فرسایش خاک در سراسر دنیا محسوب می شوند. طی 15ــ10 سال اخیر، خشکسالی، افزایش دما و تغییرات پوشش گیاهی باعث رشد فزاینده پدیده ریزگرد شده اند. در ایالات متحده آمریکا با از دست دادن مراتع و سایر پوشش های طبیعی در چند دهه گذشته به خصوص در جنوب غربی، تولید گرد و غبار به شکل چشمگیری افزایش یافته است. به علاوه خاک خاک می آورد: گرد و غبار، بازتاب ذرات برف را در زمستان کاهش می دهد و موجب افزایش جذب نور خورشید و در نتیجه ذوب زودهنگام برف می شود.
گرد و غبار هم نشانه و هم عامل تغییرات آب و هوا و گرمایش زمین است. در فرایند بیابان زایی، چمنزارهای مهم و حیاتی به صحراهای خشک و بی آب و علف تبدیل می شوند.این فرایند همزمان با اتفاقات تکان دهنده دهه 1930 در ایالات متحده آشکار شد. زمانی که مناطق گسترده ای از دشت های بزرگ در اثر کاهش بارش باران و روش های غیرعلمی کشاورزی تبدیل به بیابان شدند میلیون ها هکتار از خاک مرغوب و حاصلخیز به سمت اقیانوس آتلانتیک وزید وکشاورزی آمریکا را مدتی در اغما برد.
امروزه بیابان زایی در سراسر دنیا به ویژه در شمال چین - کشوری که بیش از 1/2 میلیارد نفر را در خود جای داده- در حال وقوع است. اوکین، پروفسور جغرافیا در دانشگاه کالیفرنیا می گوید:«همزمان با افزایش جمعیت در جهان، غذای بیشتری لازم داریم. پس زمین های بیشتری باید زیر کشت برود تا این غذا تولید شود و آب بیشتری هم برای آبیاری نیاز است. در حالیکه مقدار زمین ثابت است، آب کمتر و هوای گرمتر هم به آن اضافه شده است. این زنجیره معیوب هم اکنون روی زندگی صدها میلیون نفر در دنیا تاثیر گذاشته و شاید در آینده زندگی میلیاردها نفر را تحت الشعاع قرار دهد.»

نشانه بزرگ

شاید همه این اتفاقات فقط نشانه ای باشند برای آنچه که به زودی روی می دهد. در الگوهای آب و هوایی، افزایش دما پیش بینی شده و تا سال 2050 رطوبت خاک به کمترین میزان خود خواهد رسید.
گرد و غبار مانند سکه ای است که دو رو دارد: گرد و غبار می تواند برای بخش هایی از این کره خاکی سودمند باشد.مثلا زمانی که گرد و غبار از صحرای بزرگ آفریقا به سمت جنگل های آمازون حرکت می کند، باعث افزایش اتمسفر خاک شده و در نتیجه موجب تداوم بارش باران در این منطقه می شود. به طور مشابه طوفان گرد و غباری که از چین می وزد، فسفر و دیگر عناصر حیاتی را به جزایر هاوایی منتقل می کند. گرد و غبار، آهن و فسفر را به سطح اقیانوس ها برده و با افزایش رشد فیتوپلانکتون ها و سایر گیاهان دریایی، منبع تغذیه جانوران دریایی تامین شده و دی اکسید کربن کمتری وارد جو زمین می شود. ریزگردهای ناشی از تخریب مراتع در آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و استرالیا به سمت اقیانوس های جنوبی حرکت کرده و به حفظ تنوع زیستی در این آب ها کمک می کند.
اما روی دیگر این سکه: گرد و غبار صحرای بزرگ آفریقا به سمت رشته کوه آلپ می رود و باعث ذوب زودهنگام برف در مناطق کوهستانی می شود. ذرات سمی گرد و غبار آسیای میانه از دریاچه آرال می گذرد و موجب بروز مشکلات تنفسی در ساکنان قزاقستان،‌ ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان می شود. گرد و غبار شمال چین نیز موجب تشدید بحران آلودگی هوا در پکن می شود.

مصرف آب، عامل ریزگرد

برداشت بی رویه آب های سطحی یکی دیگر از عوامل ایجاد ریزگردهاست. مثلا از دهه 1930 دریاچه اونز (ownes)در غرب آمریکا بزرگ ترین منبع تولید ریزگرد در شمال آمریکاست. انحراف مسیر آب سمت لس آنجلس در سال 1920، موجب کمبود آب و در نهایت خشکی این دریاچه شد. میزان آلاینده های سمی در ذرات گرد و غبار مانند ارسنیک، سرب، لیتیوم و انتیموان رو به افزایش است و طبعا هیچ کس دوست ندارد در مسیر طوفان گرد و غبار اونز قرار بگیرد در آگوست سال 2005، قاضی دادگاه عالی کالیفرنیا به تامین دوباره آب دریاچه اونز رای داد و پس از آن بود که طوفان گرد و غبار ناشی از خشکی دریاچه به تدریج کاهش یافت.
یکی دیگر از بدترین منابع تولید ریزگرد، دریاچه چاد (Chad)در شمال آفریقاست. این دریاچه زمانی یک دریاچه بسیار مهم در منطقه بود. همزمان با افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب در یک قرن گذشته، دچار بحران کمبود آب شده و امروزه حوضه آبگیر عظیم و باستانی این دریاچه، به فعالترین منطقه تولید گرد وغبار در جهان تبدیل شده است. تشخیص علت وقوع چنین پدیده ای چندان دشوار نیست. میزان آب جاری در رودهایی که به این دریاچه سرایز می شود، در طول 40 سال اخیر 73 درصد کم شده است.

دوست قدیمی

تا قبل از وقوع بحران، ریزگرد هزاران سال بخش پایداری از محیط زیست بود. پژوهش هایی با هدف تجزیه ترکیبات شیمیایی ریزگردها و در نهایت کشف منشأ اصلی آنها انجام شده است. مقدار زیادی از خاکی که در شرق رشته کوه های راکی رسوب کرده، مربوط به آخرین دوره یخبندان می شود که حدود 11 هزار سال پیش به پایان رسیده است.ذرات خاک توسط یخچال های طبیعی جابه جا شده است. ذرات خاک توسط یخچال های طبیعی جابه جا شده اند و پس از ذوب برف ها و خشک شدن زمین، ریزگردها توسط باد جابه جا شدند. گرد و غبار تولید شده طی دوران یخبندان، تأثیر بسیار مهمی در کیفیت خاک دشت های جنوب غرب آمریکا داشته که اکنون به یک قطب مهم در کشاورزی این کشور تبدیل شده است. گیاهانی در اثر تشکیل رسوبات می رویند، نقش مهمی در شکل گیری دشت ها ایفا می کنند. هرچقدر بادها آرامتر حرکت کنند، به طوری که بخشی از بار خود شامل گل و لای، خاک رس و مواد مغذی را بر جای بگذارند، بهتر است و هرچه میزان گیاهان در این مناطق بیشتر باشد، مواد مفید بیشتری پس از عبور باد بر جای می ماند.
حتی زمانی که مراتع در اثر چرای دام و خشکسالی در حال نابودی باشند، پوسته بیولوژیکی و عناصر معدنی خاک، پایدار باقی می مانند. اگر پوسته زمین از نظر بیولوژیکی به قدر کافی توسعه یافته باشند، نسبت به فرسایش آب و خاک مصونیت بیشتری دارد. چنین خاکی در برابر نیروی باد مقاومتر است. آزمایش های انجام شده در تونل های باد روی خاک دست نخورده نشان می دهد که پوسته بیولوژیکی زمین می تواند در مقابل باد با سرعت 160 کیلومتر در ساعت مقاومت می کند.
از سوی دیگر نیروهای فشاری که به صورت عمودی بر سطح زمین وارد می شود- مانند سم چهارپایان، لاستیک اتومبیل ها و پاهای انسان- باعث تجزیه خاک و آسیب پذیری آن در اثر فرسایش باد می شود. به علاوه، توسعه انسانی و استفاده از وسایل نقلیه نیز منجر به تخریب خاک شده است. مشکل اینجاست که بهبود و بازسازی خاک به مدت زمان زیادی نیاز دارد.
نکته دیگر اینکه در گذشته تعداد درختچه های موجود در دشت های سرسبز بسیار اندک بوده اما اکنون افزایش یافته است. اوکین در 14 سال گذشته بیش از 250 هزار هکتار از بیابان های چیهوهان (chihuahuan) را بررسی کرده تا به علت و چگونگی فرایند تغییر خاک دز اثر فرسایش باد در سراسر جهان پی ببرد. بیابان چیهوهان، بخش هایی از جنوب غربی آمریکا و شمال مکزیک است که در آن معمولاً جهت وزش باد به سمت شمال شرق است. در بهار، بادها پایدار و قدرتمند هستند اما در تابستان، تبدیل به طوفان های همرفتی می شوند. اوکین، خودش یک بار در چنین طوفانی در بستر خشک یک دریاچه گرفتار شده است. او همراه با گروهی از محققان دانشگاه تگزاس در تونل باد در حال اندازه گیری میزان جنبش گرد و غبار بود که ناگهان باد شدیدی می وزد. او می گوید: «خاک همه جا را پر کرده بود، بوی خاک را حس می کردیم، مزه آن روی زبانمان بود و هیچ چیز نمی دیدیم.»چرای دام نیز با حذف مقدار زیادی از علف ها، تعادل طبیعت را بر هم می زند. چهارپایان به علف علاقه بیشتری دارند و به درختچه ها توجهی نمی کنند. آنها بر روی علف ها فشار می آورند و به نفع درختچه ها، علف های آتش زا را می خورند و از بین می برند. اما دامداران هم دوست ندارند که به عنوان مقصر فرایند تبدیل مراتع به بیابان شناخته شوند و در عین حال نمی خواهند حرفه و وسیله امرار معاش خود را از دست بدهند. به همین دلیل به دنبال اصلاح شیوه دامداری و به کارگیری روش های نوین و سازگار با محیط زیست هستند.
خلاصه اینکه دلایل بالا نشان می دهد که فرایند بیابان زایی در سراسر دنیا رو به رشد است. با ین وجود شاید بتوان به کاهش سرعت و یا حتی روند معکوس بیابان زایی در سراسر دنیا امیدوار بود. زمانی که فرسایش باد موجب نابودی منابع خاک می شود، علف ها به تنهایی نمی توانند با درختچه ها رقابت کنند ولی ما می توانیم راه هایی برای به تاخیر انداختن فرسایش پیدا کنیم و به نحوی مؤثر از منابع موجود در خاک حفاظت کنیم تا در یک فرایند طبیعی زیست محیطی، دوباره علف ها به آغوش طبیعت باز گردند. آینده ما آلوده به گرد و غبار نخواهد بود اگر با روش های ساده و بهینه چرای دام ، کنترل توسعه شهرها و استفاده کمتر از وسایل نقلیه، مراتع و چمنزارها بار دیگر فرصت حیات پیدا کنند.

بیابان زایی

بیابان زایی به تخریب زمین و کاهش قابلیت های تولید معیشتی خاک در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب اطلاق می شود. می توان گفت که این پدیده در نتیجه عوامل گوناگون از جمله فعالیت های بشر و تغییر و تحول اقلیمی اتفاق می افتد.
بعضاً به طور اشتباه واژه بیابان زایی به گسترش بیابان ها در مناطق غیربیابانی اطلاق می شود. تصاویری از تپه های شنی که بر زمین های کشاوری سوار شده اند به چنین برداشت اشتباهی دامن می زنند.در صورتی که این گونه بیابان زایی بسیار نادر است، برخی از اوقات نیز به طور نادرست خشکسالی به عنوان نخستین دلیل بیابان زایی شمرده می شود. حال آنکه این دو لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. خشکسالی بدون بیابان زایی می تواند صورت گیرد و خشکسالی هم می تواند بدون آنکه به بیابان زایی بیانجامد، اتفاق افتد. خشکسالی ها، کوتاه مدت و چرخه ای هستند، آنها به خودی خود زمین را تضعیف می کنند.

بیابان زایی در ایران

مهم ترین آثار نامطلوب بیابان زایی در ایران را می توان به طور خلاصه ناپایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی برشمرد، بیابان زایی تحت تأثیر دو دسته از عوامل محیطی و انسانی قرار می گیرد. مهم ترین عامل محیطی که موجب بیابان زایی می شود، مسأله اقلیم است. میزان کم و ناکافی بارش باران، زمان نامناسب بارش، تبخیر زیاد آب، وزش های بادهای تند و شدید که موجب سایش خاک می شوند، آب و هوای خشک منطقه، برخی بلایای طبیعی مانند سیلاب، همگی از عوامل مهم محیطی هستند که موجب بیابان زایی می شوند.
اما عوامل انسانی بیابان زایی در ایران عبارتند از برداشت بیش از اندازه آب از سفره های زیرزمینی، جاده سازی و توسعه شهرها و روستاها،آلوده کردن آب های زیرزمینی در نتیجه واردکردن آب های آلوده شهری و صنعتی و کشاورزی، بوته کنی، تخریب جنگل ها، چرانیدن تعداد زیادی دام در مساحت اندکی از مرتع، آبیاری نادرست، برداشت بیش از اندازه و نامناسب از معادنی که در سطح زمین وجود دارند.
حدود 100 میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض خطر بیابان زایی قرار دارند که از این مقدار در حدود 75 میلیون هکتار را فرسایش آبی، 20 میلیون هکتار را فرسایش بادی و پنج میلیون هکتار را سایر اشکال شیمیایی و فیزیکی تخریب زمین همچون کاهش حاصلخیزی، تهدید می کنند.
به نظر می رسد که مسأله بیابان زایی مانند بسیاری از موارد زیست محیطی دیگر بدون دخالت متخصصان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل حل نباشد. تاکنون در ایران تنها به مسائل تکنیکی و فنی قضیه توجه شده است و به مسائل اجتماعی توجه چندانی نشده است.
منبع: دانستنیها، شماره 28.

 






تاریخ : شنبه 91/3/6 | 6:42 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 کیف پول به تاریخ می پیوندد
کیف پول به تاریخ می پیوندد

 

ترجمه: بابک باقرزادگان




 
امروزه با ظهور سیستم های پرداخت از طریق تلفن همراه، می توانید تقریبا در هر جای با استفاده از تلفن همراه خود، هم از کارت اعتباریتان استفاده کنید و هم تلفن همراه خود را از نزدیک یک دستگاه رد کنید و بدون کمترین دردسری پرداخت وجه را انجام دهید. آیا ممکن است در آینده ای نزدیک، کیف پول امروزی دیگر استفاده ای نداشته باشد و کودکان ما دیگر در زمان خود کیف پول با شکل کنونی را نشناسند؟ شاید نتوان گفت به زودی، اما پر واضح است که روزی به تعجب به گذشته و حمل پول های کاغذی و فلزی و کارت های پلاستیکی خواهیم نگریست
به لطف وجود سیستم های متنوع پرداخت از طریق تلفن همراه، خرید و فروش کالا و خدمات هیچ گاه به این سادگی نبوده است. دستگاه های تلفن همراه هر روز بیشتر و بیشتر هم نقش کارت خوان (برای کارت های اعتباری) و هم نقش جایگزین برای کارت اعتباری را بازی می کنند. شاید این به معنای پایان استفاده از پول نقد نباشد، اما واقعیت این است که ما در این مسیر قرار داریم و در آینده به آن خواهیم رسید.
"تاد ابلیویتز"،(1) مدیرعامل شرکت مشاور (2) در زمینه پرداخت با تلفن همراه، معتقد است: "تا 10 سال دیگر قادر خواهیم بود بدون نیاز به کیف پول تمامی پرداخت هایمان را انجام دهیم."

در صنعت

صنعت پرداخت با تلفن همراه، شامل طیف وسیعی از پرداخت ها می شود که می تواند شامل پذیرش با تلفن همراه، پرداخت از طریق ارتباط بی سیم برد کوتاه (ان.اف.سی)(3)، پرداخت های تراکنشی از طریق پیامک، پرداخت از طریق وب سایت با استفاده از تلفن همراه یا پرداخت با سرویس های ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه باشد.
یک نوع جدید و محبوب از روش های پرداخت از طریق تلفن همراه، شامل استفاده از یک گوشی تلفن همراه برای تایید پرداخت با کارت اعتباری است، که توسط شرکت هایی مانند "اسکوئر"(4) ارائه می شود. کارت خوان اسکوئر می تواند به ورودی هدفون یک گوشی همراه متصل شود و آن را به یک سیستم پرداخت متصل کند. هر شخصی با داشتن یک تلفن همراه، می تواند با این شیوه، از کارت اعتباری خود برای پرداخت وجه، استفاده کند. فقط کافی است مبلغ کمی نیز به شرکت اسکوئر بابت ارائه خدمات بپردازد.
به گفته سخنگوی اسکوئر، "لیندسی ویز"(5)؛ این سیستم پیچیدگی های پرداخت را حذف کرده و یک راهکار شفاف و ساده تر از روش های موجود ارائه می دهد. اسکوئر به حساب تجاری نیاز ندارد و به هر کسی اجازه می دهد که در هر مکانی پرداخت را تایید کند." مزیت بارز اسکوئر آن است که راهی برای انجام پرداخت در هر زمان و مکان ایجاد می کند و حتی توسط کوچک ترین شرکت ها و افراد عادی نیز قابل استفاده است.
ویز ادامه می افزاید: "با اسکوئر، افراد و صاحبان مشاغل این احساس را پیدا می کنند که از آخرین فناوری موجود استفاده کنند. افراد ذوق زده می شوند وقتی می توانند با یک ای میل یا پیامک پرداختی را انجام دهند، آن را تایید کنند یا فقط با استفاده از انگشت و از روی صفحه تلفن همراه خود، رسیدی را امضا کنند. ضمنا بردن سیستم پرداخت به سایت مشتری، فروشگاه یا مکان های دیگر نیز برای کاربران اسکوئر بسیار راحت است."
نوع دیگر پرداخت از طریق تلفن همراه که به سرعت در حال گسترش است،به مشتری اجازه می دهد تلفن همراه خود را به یک دستگاه مخصوص نزدیک کند و آن دستگاه به صورت بی سیم و با استفاده از فناوری ارتباط بی سیم برد کوتاه، اطلاعات کارت اعبتاری صاحب گوشی را دریافت کند. در حال حاضر، بسیاری از گوشی های هوشمند مجهز به تراش ان.اف.سی هستند و تا سال آینده با معرفی "کیف پول گوگل" (6) و خدمات دیگر، احتمالا این روش به روشی بسیار متداول برای پرداخت تبدیل می شود.

نگرانی های امنیتی

اولین چیزی که مردم با تصور پرداخت از طریق تلفن همراه از خود می پرسند، امنیت این روش است. پاسخ به این پرسش، بسته به نوع سیستم پرداخت، رمز نگاری (7) و شاخص های امنیتی در نظر گرفته شده توسط فروشندگان یا اپراتورهای تلفن همراه و بسیاری از عوامل دیگر، متغیر است.
"امنیت سینها" (8)، مدیر فناوری شرکت "زدسکلر" (9) که در زمینه امنیت پردازش و محاسبات ابری فعالیت می کند، می گوید: "پرداخت از طریق تلفن همراه یک فناوری نوظهور است که بازیگران زیادی نیز دارد؛ اپراتورهای تلفن همراه، فروشندگان گوشی هوشمند، تولیدکنندگان نرم افزارهای کاربردی، موسسات مالی و بانک ها. در این زیست بوم (اکوسیستم) پیچیده، مدیریت ریسک (خطرات) و پیروی از قوانین بسیار مشکل است."
البته مشکل آن قدرها هم ناشناخته نیستند. به عقیده سینها "رخنه ها می توانند در بخش های مختلف و با ویژگی های مختلف وجود داشته باشند. درمورد تلفن همراه،نکات امنیتی زیادی وجود دارد؛ مانند نبود سیستم رمز نگاری روی دستگاه، سرقت گوشی و نرم افزارهای مخرب که می توانند به اطلاعات ذخیره شده روی گوشی دسترسی داشته باشند و آن را برای افراد سودجو ارسال کنند."
طبق توصیحات سینها "یکی از تهدیدهایی که اپراتور باید با آن دست و پنجه نرم کنند، احتمال همانندسازی (کپی کردن) سیم کارت است که می تواند منجر به حملات جعل هویت در خدمات پرداخت وابسته به اپراتور تلفن همراه شود. پروتکل پرداخت از طریق تلفن همراه ممکن است مشکلاتی داشته باشد که به طور بالقوه مستعد حملاتی مانند MITM (10)، تکرار (11)، (12) repudiation یا دسترسی بدون مجوزباشد، احتمال دارد فروشندگان نرم افزارهای پرداخت از طریق تلفن همراه، در تعامل با خدمات کارت های اعتباری نیز مشکلات یا نقاط ضعف امنیتی جدیدی کشف کنند."
به نظر آقای سینها، هنوز استانداردها وتجربیات در این صنعت نوپا در حال شکل گیری و گسترش هستند تا بتوانند نگرانی های امنیتی را برطرف کنند. به عقیده وی: "مانند صنعت پرداخت فعلی" صنعت پرداخت از طریق تلفن همراه باید ازمسیر استاندارسازی و ایجاد بستر قانونی و حقوقی لازم بگذرد. سازمان هایی مانند PCI و EMVCO که در زمینه استانداردسازی تراکنش های مالی و کارت های اعتباری و غیراعتباری فعالیت می کنند، در حال حاضر مشغول بهبود استاندارها برای گنجاندن مقوله امنیت پرداخت از طریق تلفن همراه هستند. استانداردهای پرداخت بی سیم برد کوتاه ان.اف.سی در حال تحقق رویای پرداخت غیرلمسی و بسیار ساده هستند."
روش های مختلفی برای رمزنگاری و محافظت از داده ها درانواع خدمات پرداخت - از کارت خوان های تلفن همراه گرفته تا دستگاه های پرداخت بی سیم برد کوتاه - به کار گرفته شده اند و شرکت ها سخت در تلاشند تا این باور را که پرداخت به روش های نوین امنیت پایین تری نسبت به روش های قدیمی دارد، در افکار عمونی از بین ببرند.
ویز می گوید: "امنیت، مهم ترین اولویت ما در شرکت اسکوئر است. برای محافظت از کاربران خدماتمان و مشتریانشان، تمامی اطلاعات کاربران رمزنگاری شده و به شیوه ای کاملا امن و مطمئن به سرورهای ما ارسال می گردد. نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده ما با تمامی استانداردهای PCI (صنعت کارت های پرداخت) مطابقت دارد و حتی در بیشتر موارد از آنها نیز بالاتر است."

جامعه ای بدون پول نقد؟

آیا همه اینها به این معناست که به زودی دیگر کیف پولی در کار نخواهد بود؟ به نظر "ابلویتز"، موضوع از این هم پیجیده تر است و واقعیت این است که برای مقطعی، احتمالا هر دو روش مدرن و سنتی را در کنار هم خواهیم داشت. به عقیده وی: "ما از پیش از دهه 90 میلادی که من وارد صنعت خدمات پرداخت شدم، مدام درباره پایان دوران پول نقد صحبت کرده ایم؛ اما به نظر می رسد که هر دو طرف باید دیدگاهی خود را کمی تعدیل کنند. گزینه های پیش روی مردم برای پرداخت پول، خیلی کندتر از آنچه ما گمان می کنیم تغییر می کنند."

پی نوشت ها :

1- Todd Ablowitz
2- Double Diamond Group
3- NFC- مخفف عبارت near field communication: یک پروتکل ارتباطی بی سیم برای ارتباطات ساده بین دستگاه هایی که فاصله ای بیش از چند سانتی متر با یکدیگر ندارند.
4- square
5- Lindsay wiese
6- Google wallet
7- encryption
8- Amit sinha
9- zscaler
10- (مخفف Man In The Middle: حمله ای که در آن شخص نفوذگر با ایفای نقش واسط بین مشتری و ارائه کننده خدمات، اطلاعات کاربر را سرقت می کند.)
11- (reply- مثال: نفوذگر می تواند با سرقت گذر واژه مشتری از طریق شنود اطلاعات ارسالی روی اینترنت، خود را به عنوان مشتری جا بزند و به اهداف خود برسد.)
12- حمله ای که با از بین بردن یا تغییر آثار و رد پای دیجیتالی شخص تغییر دهنده یا بازدیدکننده اطلاعات_ به منظور گم کردن _ انجام می شود، به صورتی که بعد از انجام حمله اطلاعات موجود در مورد اشخاصی که به اطلاعات دسترسی پیدا کرده اند معتبر و قابل استناد نیست.

منبع: technewsworld.com
منبع: دانشمند شماره 579

 






تاریخ : شنبه 91/3/6 | 6:35 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ایران در طول تاریخ خود ، انقلاب‌های مذهبی عظیمی داشته که تمدن‌های بزرگی را که برای اولین‌بار به منصه ظهور رسیده به وجود آورده است . این انقلاب‌ها همچنین الگویی برای دیگر ملل بوده‌اند . به این ترتیب ، کشور ما چندین‌بار ابرقدرتی خود را در جهان به عنوان ابداع‌کننده انقلاب‌های جهانی در بعد معرفتی و ساختاری نشان داده و چون این ابرقدرتی چندین‌بار به سرانجام رسیده ، پس یک کشور ابرقدرتی است ، حال می‌خواهد خفته باشد و یا بیدار. با توجه به چهار دوره ابرقدرتی ایران ؛ تاریخ پنج‌ هزار ساله غیرمکتوب ، یا ده‌ هزار ساله غیرمکتوب ، دوران اسلامی و عصر صفویه ، می‌توان به مطالعه دوران بیدار و خفته تمدن ایرانی و ابرقدرتی آن نائل شد .

چرا می‌گوییم ابرقدرتی خفته و چرا می‌گوییم ابرقدرتی بیدار ، منظور چیست ؟
ایران قبل از دوره‌های ابرقدرتی خود ، دارای انقلاب‌های معرفتی بوده که بررسی آنها می‌تواند به سؤال‌های مذکور پاسخ بگوید و زمینه را برای بازتولید ابرقدرتی ایران آماده نماید ، در غیر این صورت ، دچار غفلت تاریخی خواهیم شد و در نتیجه ، راه به سوی آینده نخواهیم داشت .
جالب آن است که تمدن‌ها خود را بر اساس تمدن قبلی بازسازی می‌کنند به عبارت دیگر هر تمدنی دارای الگوی آرمانی و باستانی برای برقراری خود است . بررسی این الگوها‌ی آرمانی و باستانی، ما را به ایران‌شناسی قوی‌تری هدایت خواهد کرد . اولین انقلاب معرفتی ایرانیان ، «مهرپرستی» یا «یکتاپرستی» ایرانیان بود .

توحید فرایند تاریخی بشر بود ، زیرا مهرپرستی به جای خدایان زمینی به سوی خدای متعال عروج کرد . خدایان زمینی ، خدایان طبیعی هستند که در واقع خدایان حسی‌اند و خدای انتزاعی نیستند . خدایان واقعی تا یک خدای حقیقی ، یک خدای فرهنگی تا یک خدای مطلق و معرفت انسانی که بر اساس خدایان طبیعی – حسی – واقعی – فرهنگی شکل گرفته بود . ایران یک خدای متعالی ، عقلی ، حقیقی و مطلق ، معرفی کرد و بر اساس یک انقلاب ، معرفتی عظیم در جهان به وجود آورد . این معرفت ، چارچوب کلان و انتزاعی است ، پس معرفت کل‌نگر را ایرانی‌ها به وجود آوردند .

تا قبل از آن ، روح طبیعت‌گرایی و جان محوری طبیعی حاکم بود چنانکه در کشورهای هند و چین این گونه است . ایرانی‌ها محور عقلی و انتزاعی را به آن افزودند و معرفت را از حالت استقرایی به معرفت قیاسی و کل‌نگر تبدیل کردند . این انقلاب معرفتی بزرگ ، پس از حمله اسکندر به ایران عصر هخامنشیان ( به فتوای ارسطو ) به یونان منتقل شد و بر اثر آن فلسفه یونانی به وجود آمد ( هر چند قبل از زمان سقراط و افلاطون نیز معرفت ایرانی به یونان منتقل می‌شده است )
حکومت اسکندر ، سلوکیان و اشکانیان در ایران حدود هشتصد سال طول کشید . در این دوران ، فرهنگ ایرانی – یونانی بر ایران حاکم بود و رکود معرفتی وجود داشت و به این ترتیب ، ایران به ابرقدرت خفته تبدیل شده بود . در حالی که در دوران هخامنشیان ، ایران یک قدرت جهانی بود که حوزه نفوذ آن در شرق تا ژاپن و در غرب تا مصر گسترش یافته بود . با امکانات ارتباطی آن روز ، حوزه‌های نفوذ خود را حفظ و هدایت می‌کرد . تفکر آنان آن قدر کلان و جهانی بود که نواحی اطراف خود را با صلح ، هدایت می‌کردند . از آنجا که مبنای فکری آنها توحید و یکتاپرستی بود ، همه بندگان خدا حق برابر داشتند و تفاوت نژادی و جنسی وجود نداشت . این موضوع آنها را به نوعی تکثرگرایی جهانی در حکومت خود تبدیل کرده بود.

این «تکثرگرایی» پس از «وحدت» بود چون «تکثرگرایی» بدون «وحدت» خشونت را ایجاد می‌کند ، چنانکه تکثرگرایی یونانی بدون وحدت به رشد اسکندر و کشتار جهانی او منجر شد . به همین دلیل امروزه که غرب ادامه دهنده یونان قدیم است برای تغییر جهان و ابرقدرتی خود مبنایی بدون «جنگ» نمی‌شناسد . تکثرگرایی در پناه وحدت است که دکترین جهانی ایران را برای صلح جهانی روشن می‌کند . در نتیجه ، این تفکر یک تفکر کلان است که انسان‌ها را از کودکی خارج کرده و بر جنگ‌های کودکانه جهانی خط بزرگی و بزرگسالی کشید و سپس یک ساختار جهانی صلح‌آمیز را ترسیم کرد که توانست گردنکشان ربع مسکون زمین را برای شهروندی جهانی آماده کند به گونه‌ای که برای آینده بشر الگوی جهانی ترسیم کند که تاکنون معتبر بوده است .
تقابل ایران و غرب ، در همین ساختار معرفتی و حکومتی نهفته است . ساختار «شرک گونه یونانی» که در فضای «خدایان» ، «انسان» می‌تواند وجود خودش را محقق سازد و «صفات خدایی» ، جدای از خدا ترسیم و بر خدا حمل می‌شود و این تجرید صفات از ذات خدا ، مبنای معرفت‌سازی آنها واقع می‌شود و هر صفتی خود خدا می‌شود که خدایان وصفی مبنای اسطوره‌ها می‌شوند و از اسطوره‌ها فلسفه پدید می‌آیند که با توحید گرایی ایرانی سر سازگاری ندارد .

فسادهای شدیدی ( مثل رابطه جنسی رسمی بین اساتید مرد و دانشجویان پسر و بردگی جنسی پسران برای آنها ) که در آکادمی‌های معرفتی یونان راه یافت از همین شرک صفات‌گرایی به وجود آمده است .

بعد از هخامنشیان و در دوره هشتصد سال تلفیق فرهنگی ، ایرانیان موفق به بازسازی فرهنگ ایرانی شدند و انقلاب معرفتی دیگری را رقم زدند و آن ایجاد مذهب حکومتی و دولتی «زرتشت» بود. از این رو توانستند انسجام اجتماعی و کلان ایرانی را شکل دهند و دوباره تبدیل به یک ابرقدرت در مقابل ابرقدرت آن روز غرب که در رم تجلی پیدا کرده بود بشوند و شکل جنگ شرق و غرب یا خیر و شر را تشکیل بدهند . این تمدن نیز بسیار ناشناخته است و بیشتر بر اساس تفکر شرق‌شناسان نوشته و پرداخته شده است . از طرف دیگر چون اعراب مسلمان این حکومت را سرنگون کردند ، آنهایی که بر اسلام‌گرایی تأکید می‌کنند دیدگاه خوبی در مورد آن ندارند و سعی در برجسته کردن آن داشته‌اند . از طرف دیگر «ایران‌گرایان» نیز حمله اعراب مسلمان را که سبب از بین رفتن ایران قدیم شده است با ابهت تمام شرح داده‌اند و این شوق و نفرت سبب شناخته نشدن این دوره اقتدار ایرانی شده که می‌توانست راهگشای آینده ایران باشد .

بعد از سه قرن که از غلبه اسلام بر ایرانیان گذشت ، ایرانیان در دامن اسلام به بازسازی کشور پرداختند و انقلاب معرفتی خود را که در قرن قبل از آن دوران یعنی قرن دوم هجری وجود داشت به وجود آوردند . انقلاب معرفتی که ایجاد کردند ، «تصوف اسلامی» بود . تصوف اسلامی دارای همان الگوی باستانی ایرانی یعنی اشراق و عرفان بود که یک تفکر کلان با یک سپهر جهانی بود که صلح جهانی را با تکثرگرایی در پناه وحدت ، ترسیم می‌کرد . به این ترتیب ، توانستند یک ابرقدرت اسلامی را ترسیم کنند که در قومیت‌های متفاوت شرق و غرب تشکیل شده بود . ایران تحت نفوذ ، نقش برجسته فکری و حکومتی در این حکومت داشت .

فکر تمدن اسلامی «ایرانی» ، خیال آن «هندی» ، زبان آن «عربی» و بازوی آن «ترکی» بود . ایرانیان طراح فکری و کلان‌بینی تمدن اسلامی بودند و توانستند شکل جهانی این تمدن را ترسیم کنند و دولت اسلامی دوران عباسی ( زمانی که وزیران آنها ایرانی بودند ) را تبدیل به یک ابرقدرت کنند ( دوران برمکیان ) و تکثرگرایی در پناه وحدت را در تمدن اسلامی ، ساختاری کنند و بر خلاف تکثرگرایی بی‌وحدت غرب عمل کنند ( کافی است به تاریخ جنگ‌های صلیبی و حکومت‌های غربی علیه مسلمانان ، توجه شود که موضوع را روشن خواهد کرد . به این ترتیب ، صلح‌گرایی مسلمانان که امپراطوری بر اساس معنویت و صلح است آشکار می‌شود ) .

وقتی ترکان آسیای مرکزی جای ایرانیان را در تمدن اسلامی گرفتند ، خشونت‌گرایی نیز در حکومت اسلامی اوج گرفت و سبب فساد ، همجنس‌گرایی و همجنس‌ بازی و خشونت مکرر شد که با حمله مغولان ، ابرقدرت اسلامی از هم پاشیده شد .

بعد از دوره مغول ، ابرقدرتی ایران به خواب رفت تا زمانی که حکومت «صفویه» بر سر کار آمد . در این دوره ، ابرقدرتی ایران دوباره از خواب برخاست و سعی کرد تمام عناصر ابرقدرتی‌های ایران را در دوره‌های سه‌گانه جمع نماید . به علاوه ، عنصر جدیدی که می‌توانست نظریه کلان ایران جدید را آشکار کند تشیع بود که در قالب آن انقلاب سوم ایران یعنی تصوف ظهور کرد و در بعد وحدت بخشی بعد از اسلام ، ایران نقش بنیادی بازی کرد که این الگو را از «ساسانیان» گرفته بود و صلح‌طلبی خود را همراه با نجات‌بخشی ملل دیگر از هخامنشیان بهره گرفته و به ارث برده بود .
حال با توجه به تشیع که مذهبی عرفانی بود ، ساختار حکومتی جدیدی را طراحی کرد و ابرقدرت جدیدی را شکل داد که الگوی باستانی حاکم بر تفکر ایرانی برای آینده بود . بعد از مشروطه ، الگوی ایرانی ابرقدرتی از بین رفت و در قالب غرب‌گرایی ، تفسیر شد ( حکومت رضاخانی ) و در حکومت پهلوی دوم در ظاهر برای ابرقدرت سازی ولی در باطن برای وابستگی و غرب‌گرایی به طور کامل آشکار شد .

انقلاب اسلامی به دنبال معکوس کردن مشروطه انگلیسی و قدم گذاشتن به دوره پنجم بیداری ایران برای ابرقدرتی است . تمامی نظریه‌های مقابل هم ، در پی آن است که ایران انقلابی تبدیل به ابرقدرت نشود ، چنانکه نظریه جهانی شدن را با محوریت مبارزه با هسته‌ای شدن ایران مطرح می‌کنند و با رشد فکرهای مستقل در ایران مبارزه می‌کنند .
منبع: کتاب " ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران ، دکتر ابراهیم فیاض، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1387"






تاریخ : جمعه 91/2/29 | 9:45 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تمام فارس را غرق خون خواهم کرد
بو موسی !
که همیشه غرق فارس ی...






تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 10:4 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 

صد سال به این هواپیماها!
صد سال به این هواپیماها!

 

نویسنده: محمد حسین جهان پناه




 
پدر بزرگ های پدر بزرگ های ما چه رویاهایی برای پرواز در سر داشتند؟
زمانی که ری بردبری نویسنده معروف داستان های علمی تخیلی گفت هر چه که به ذهنت می رسد تخیل و هر چه انجام می دهی علم است پس طبق گفته او تمام تاریخ بشر چیزی جز داستانی علمی- تخیلی نیست. تمام واقعیات دیروز هستند، همان چیزهایی که آن وقت ها ژول ورن در قصه های باورنکردنی اش می نوشت اما نکته در تخیلات نسل ها نهفته است؛ اینکه آینده را چور می بینیم. چند وقت پیش خیلی اتفاقی یک نسخه از مجله ای به آینده ای بود که نویسندگانش متصور بودند. واقعاً تصور کنید اگر یک قرن پیش یا نه همین 50 سال پیش زندگی می کردید چه تصوری از آینده داشتید. فکر می کنید چقدر از تصورتان آن دوران با این سال ها همخوانی دارد. در این گزارش بخش خیلی کوچکی از رویاهای گمشده گذشته را می توانید پیدا کنید؛ بخشی که شاید مشتی نمونه خروار باشد.

تایتانیک پرواز می کند
  ادامه مطلب...




تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:16 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

                        

شاید برای برخی مصرف‌کنندگان این سوال پیش آید که آیا واقعا آب معدنی مزایای بیشتری نسبت به آب لوله‌کشی دارد؟


آب معدنی همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه‌های کوه‌ها به طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، به جوش و خروش درمی‌آید و هوا و اکسیژن فراوانی را دریافت می‌کند. این آب به دلیل املاح معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم دارای طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله‌‌کشی است و می‌تواند تا حدودی تامین‌کننده نیازهای بدن باشد. البته از آنجا که سدیم حضور قوی در اغلب آب‌های معدنی دارد، مصرف زیاد آن برای کسانی که دچار فشار خون هستند، کمتر مناسب بوده یا اصلا توصیه نمی‌شود.


معمولا برای ضدعفونی کردن این نوع آب‌ها از روش کلر زدن استفاده نمی‌شود و در عوض از روش‌های فیلتراسیون، ضدعفونی کردن با ازن و اشعه مادون قرمز استفاده می‌شود که احتمال دارد در هنگام کاربرد نامناسب برخی اشعه‌ها، ترکیبات مضر بطری به درون آب منتقل شده و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد.


از طرفی نوشیدن همیشگی و دائم آب‌های معدنی به سبب وجود نیترات، نیتریت، سرب، کادمیوم و جیوه برای سلامتی زیان‌بخش هستند لذا با توجه به این که دریافت نیترات و نیتریت از طریق استفاده از غذاهای حاضری معمولا در رژیم غذایی افراد بالاست و همچنین به دلیل آن که برخی از این آب‌ها بویژه انواعی که از آب‌های پایین‌دست تهیه می‌شوند، در معرض آلوده شدن به فاضلاب، انواع کودها و آفت‌کش‌ها و نیز فلزات سنگین هستند، لذا مصرف زیاد آب معدنی توصیه نمی‌شود. نکته دیگر آن که درصد املاح برخی از آب‌های معدنی بیش از حد نیاز بوده، بنابراین می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.



چند توصیه



از مصرف بیش از حد آب معدنی‌های گازدار بپرهیزید؛ چراکه گاز دی‌اکسیدکربن می‌تواند به مینای دندان صدمه زده و برای افراد دچار ریفلاکس و نفخ مخاطره‌آمیز باشد.


از خرید آب معدنی‌های یخ‌زده یا بطری‌هایی که پشت شیشه مغازه‌ها در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید هستند، اجتناب کنید؛ چرا که درجه حرارت‌‌های بسیار بالا و پایین می‌تواند موجب انتقال ترکیبات مضر بطری به درون آب شوند و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد لذا اگر در هنگام نوشیدن این نوع آب‌ها مزه‌های عجیب و طعم پلاستیک را احساس کردید، مطمئن باشید که حلال‌‌های شیمیایی دیواره بطری در آب حل شده‌اند.


از پر کردن مجدد بطری‌های آب معدنی با‌ آب شهری یا موادی مثل آبغوره، ترشی، سرکه و آبلیمو خودداری کنید؛ چرا که مواد اسیدی و بازی می‌توانند با دیواره قوطی‌های پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کرده و موجب سمی و سرطان‌زا شدن محصولات داخل بطری شوند.






تاریخ : جمعه 90/8/20 | 7:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

به نظر عجیب می رسد که یک نیروگاه هسته ای نزدیک نیروگاه بزرگ زغال سوز از توربینهای بخاری برای حرکت الترناتورها وتولیدالکتریسیته استفاده کند.در صورتی که تنها تفاوت در نوع منبع تولید حرارت انهاست.در مرکز هر نیروگاه هستهای یک راکتور قرار دارد.راکتور ظرف بزرگی است که در ان گرما به مقدار بسیار زیاد در اثر واکنشهایی به نام شکافت هسته تولید می شود.گرمای حاصل از شکافت هسته برای تولید بخار و حرکت تور بینها به کار می رود.

برای درک پدیده شکافت هسته لازم است که اطلاعاتی درباره خود اتم داشته باشیم.

اجسام از اتمهایی ساخته شده است . اتمها آن اندازه کوچکند که نمی توان آنها را دید. در یک قطره آب میلیونها اتم وجود دارد. مدتها دانشمندان بر این باور بودند که اتم کوچکترین جزئی است که وجود دارد واژه اتم یک کلمه یونانی است به معنی تجزیه ناپذیر که نمی توان آن را تقسیم کرد. بهرحال در سال 1905 آلبرت انیشتین نظریه مشهوری را اعلام کرد او گفت: که اگر اتمی را بتوانیم به روشی تغییر دهیم و یا بشکافیم مقدار بسیار زیادی انرژی آزاد خواهد شد. اولین دانشمندی که توانست اتم را بشکافد و موفق به این کار شد ارنست رادرفورد بود. این آزمایش مشهور در آزمایشگاه کاوندیش در کمبریج در سال 1919 انجام شد. از این پس رادرفورد و دیگر دانشمندان به تحقیق پرداختند تا ثابت کنند که اتمها خود از ذره های کوچکتر و یا از ذرات بنیادی ساخته شده اند. ما اکنون می دانیم که قسمت عمده هر اتم را فضای خالی تشکیل می دهد در مرکز هر اتم هسته قرار دارد. در اطراف هسته یک یا چند الکترون کوچک و مشابه همواره در مدارهایی دوران می کنند. هسته ها از پروتونها و نوترونها ساخته شده اند. هیدروژن گاز بسیار سبک وزنی است و اتمها ی آن ساده ترین اتمها ست. هر اتم هیدروژن از یک پروتون که هسته اتم است و یک الکترون تشکیل شده است. در مقابل اورانیم فلز بسیار سنگینی است. هر اتم اورانیم دارای 92 پروتون و بیش از یکصد نوترون در هسته است و 92 الکترون در مدارهای آن حرکت می کنند. اورانیم تنها ماده طبیعی است که پدیده شکافت در آن به آسانی صورت می گیرد. هنگامی که یک نوترون به هسته یک اتم آن برخورد کند این هسته به دو جزء تقریبا" مساوی تقسیم می شود، این اجزاء با سرعت زیادی تقسیم می شوند و همزمان دو یا سه نوترون آزاد می شود و باعث شکسته شدن اتمهای دیگر اورانیم می شوند. هنگامی که این نوترونها با هسته اتمها برخورد کنند شکافتهایی جدید صورت می گیرد و مقدار بسیار زیادی گرماتولید می شود. این عمل را واکنش زنجیری می نامیم که در نتیجه انرژی آزاد می شود . همانطوری که در پدیده شکافت گرما تولید می شود، رادیو اکتیو نیز ظاهر می گردد پرتوهای مواد رادیو اکتیو خطرناک و قابلیت نفوذ زیادی دارند ورقه کلفت فولاد و دیواره های بتونی که در مرکز رآکتور به یکدیگر متصل شده اند قرار می دهند همانطور که باید بتوانیم میزان حرارتی را در اجاق گاز کم و زیاد کنیم لازم است که بتوانیم شکاف هسته را نیز کنترل کنیم این عمل نظارت و کنترل بوسیله میله هایی از جنس بر یا کادمیمم که درون راکتور قرار می گیرند انجام می شود. این میله ها نوترونها را جذب می کنند و سرعت واکنش زنجیری را کاهش می دهند اگر دمای رآکتور بالا رود و گرمای بیش از حد تولید شود میله ها کاملا" به طرف برده می شوند و واکنشهای رآکتور کاملا" متوقف می گردد باید بتوان گرمای حاصل از درون رآکتور را خارج کنیم و این خیلی مهم است برای انجام این کار مایع یا گازی را به درون رآکتور می فرستیم گرمای حاصله می تواند آب را در مبدلهای حرارتی بجوش آورد عمل آن نظیر آبگرمکن کوچک خانه شما است که آب گرم حمام شما را تامین می کند. در نیروگاهها مبدلهای حرارتی آب را به جوش می آورند و بخار حاصل از آن برای حرکت توربین استفاده می شود. توربین ها، آلترناتورها را به حرکت در می آورند و الکتریسیته تولید می شود نظیر همه نیروگاهها که مواد زائدی از سوختهای آنها حاصل می شود رآکتورها نیز مواد زائدی تولید می کنند و نظر به اینکه خاصیت رادیو اکتیویته این مواد برای سالهای سال باقی می ماند باید با نهایت مراقبت آنها را جابجا کرد.

دانشندان اکنون روی این برنامه کار می کنند که مواد زائد را بصور ت قالبهای شیشه ای درآورند و جمع آوری و نگهداری کنند. دانشمندان امیدوارند که در آینده واکنش همجوشی را جانشین واکنش شکافی نمایند. در واکنش هم جوشی اتمهای سبک مانند هیدروژن با یکدیگر ترکیب می شوند و مقدار بسیار زیادی انرژی تولید می کنند، در این نوع واکنش پس مانده بوجود نمی آید. شاید روزی دانشمندان این مسئله را حل کنند. هنگامی که آنها توفیق این کار را بیابند مردم جهان به یک منبع انرژی بی پایان دست خواهند یافت. اورانیم کمیاب است و استخراج آن گران تمام می شود ولیکن هیچگاه کمبود هیدروژن نخواهیم داشت و تا زمانی که آب که ترکیبی از اکسیژن و هیدروژن است موجود باشد مشکلی از نظر هیدروژن نداریم.






تاریخ : یکشنبه 90/7/17 | 5:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ناخالصی
آن چه هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی بسیار اهمیت دارد، استفاده از رب گوجه فرنگی با ناخالصی‌های کمتر است.
برای پی بردن به وجود ناخالصی در رب، می‌توانید آن را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی، بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد. در این صورت، ناخالصی‌هایی مانند هسته، پوسته، ذارت خارجی، چوب و سایر مواد زاید به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.
رب گوجه فرنگی باید یک دست و عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات تیره، پوسته‌های گوجه و هسته باشد و نیز عاری از هرگونه طعم یا بوی تند و زننده مانند بوی کپک یا ماندگی باشد.
تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات
استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
باز کردن
پیش از باز کردن در رب گوجه فرنگی، باید سطح خارجی قوطی را به خوبی با مایع ظرف شویی بشویید و سپس در قوطی را باز کنید.
رب گوجه فرنگی در برابر فساد بسیار حساس است. برای ماندگاری بیشتر رب و جلوگیری از کپک زدن آن، بهتر است پس از بازکردن در قوطی رب، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار خالی کنید و آن را در یخچال قرار دهید. همچنین هنگام استفاده از رب، از قاشق تمیز استفاده کرده و پس از مصرف، در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.
رب گوجه‌فرنگی در تهیه بیشتر غذاها کاربرد دارد و به دلیل طعم و بوی دلپذیر آن، چاشنی مناسبی برای انواع غذاهای گوشتی و سرخ کردنی است.
در صنعت نیز از رب گوجه‌فرنگی برای تهیه انواع کچاپ گوجه فرنگی و چاشنی‌های غذایی، استفاده می‌شود
.
تقلبی
یکی از مواردی که بعضی اوقات هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی مشخص نمی‌شود، تقلبی بودن آن است.
برخی از سودجویان، با اضافه کردن سبزی‌هایی مانند کدوی پخته یا سیب‌زمینی پخته‌ و له شده، پودر نشاسته و سایر مواد دیگر در ترکیب رب گوجه‌فرنگی و حرارت دادن آنها با هم، رب گوجه فرنگی تقلبی را به بازار عرضه می‌کنند.
تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می‌کنن


 






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 5:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()








 کتاب وینیچ کتابی دست‌نویس متعلق به قرون وسطی است که مشخص نیست با چه خط و زبانی نوشته شده است. بیش از صد سال است که بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا برای شکستن کد این دست نوشته تلاش کردند ولی هیچکدام موفق به فهمیدن آن نشدند! تصاویری که در ورق‌های باقیمانده از این کتاب دیده می‌شود نشان می‌دهد که کتاب در زمینه داروسازی و درمان بیماری‌ها، ستاره شناسی و علوم رمز آمیز و پنهانی می‌باشد.

 


- مثلث برمودا



 مثلث برمودا، منطقه‌ای در آب‌های اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است که تاکنون شمار زیادی از هواپیماها و قایق‌ها در آن ناپدید شده‌اند. در طی سال‌های بسیار دلایل مختلفی برای این ناپدید شدن‌های اسرارآمیز ارائه شده که از جمله آنها بدی آب و هوا، حمله فضایی‌ها، جابجا شدن زمان و برخی قوانین فیزیک بوده‌اند. هر چند که در بسیاری از گزارشات این اتفاقات پر از اغراق بوده ولی حقیقت این است افراد و اشیای بسیاری در این منطقه مثلث شکل ناپدید شده‌اند و هیچ دلیل محکمی در دست نمی‌باشد، اما نزدیک به 15 سال است که دیگر برمودا خبرساز نشده است.


 


- کفن تورین



کفن تورین یک تکه پارچه کتان است که تصویر یک مرد در آن نقش بسته درحالی که به صلیب کشیده شده است. بیشتر کاتولیک‌ها معتقدند این پارچه، کفن عیسی مسیح می‌باشد. این کفن هم‌اکنون در کلیسای سنت جان در شهر تورین ایتالیا نگهداری می‌شود. با وجود بررسی‌های زیاد هنوز هیچ‌کس نتوانسته توضیح قابل قبولی بر چگونگی چاپ این تصویر ارائه دهد و تاکنون کسی قادر نبوده از روی آن کپی بردارد. آزمایشات رادیوکربن نشان می‌دهد که این تکه پارچه متعلق به قرون وسطی است.


باستان‌شناسان معتقدند این پارچه در قرن چهارم هم وجود داشته، پارچه دیگری نیز موجود است که می‌گویند سر عیسی‌مسیح با آن پوشیده شده بود. پروفسور مارک گاسکین پژوهشگر اسپانیایی در سال 1999 در مورد ارتباط این دو پارچه با یکدیگر تحقیقات مفصل علمی انجام داد. این تحقیقات که بر پایه تاریخ، آسیب‌شناسی، تجزیه خون و لکه‌های روی پارچه‌ها انجام گرفته بود، نشان می‌داد هر دو پارچه در دو زمان مجزا ولی نزدیک به هم سر یک نفر را پوشانده بوده‌اند.


 


- کشتی ماری سلست



کشتی ماری سلست در سال 1860 در «نووا اسکوتیا» به آب انداخته شد. نام اولیه این کشتی «آمازون» و طول آن 103 فوت بود و 280 تن وزن داشت. به مدت ده سال ماری سلست پشت سر هم گرفتار حوادث متعددی شد و این کشتی صاحبان مختلفی داشت تا این‌که سرانجام در یک حراجی در نیویورک به قیمت سه هزار دلار فروخته شد. صاحب جدید، تعمیرات اساسی روی آن انجام داد و با نام جدید «ماری سلست» آن را به آب انداخت.


کاپیتان جدید بنجامین بریگز 37 ساله بود که به همراه همسر و تنها دخترش و به اتفاق خدمه سوار کشتی شد و در نوامبر 1872 به سمت ایتالیا راه افتاد. هیچ یک از سرنشینان کشتی هرگز دوباره دیده نشدند. مدتی بعد کشتی سرگردان در اقیانوس پیدا شد و هیچ اثری از خدمه‌اش در آن دیده نمی‌شد ولی هیچ‌کس در آن نبود و تمام مدارک به جز گزارشات روزانه کاپیتان ناپدید شده بود. اوایل سال 1873 دو قایق نجات در اسپانیا به ساحل نشستند. در یکی از آنها جسد یک نفر به همراه پرچم آمریکا بود و در دیگری جسد پنج نفر دیده می‌شد. برخی معتقدند این اجساد بقایای سرنشینان ماری سلست بودند ولی حقیقت این است که هویت این اجساد هیچ وقت کشف نشد.


 


- زمزمه تائوس


زمزمه تائوس یا زمزمه طبیعت در بسیاری از نقاط دنیا شنیده می‌شود. این صدا اغلب در محیط‌های ساکت به گوش می‌رسد و شبیه صدای موتوری است که از فاصله دور می‌آید و بیشتر در ایالات متحده، انگلستان و کشورهای شمال اروپا رخ می‌دهد. هر چند که تاکنون پژوهش‌های بسیاری برای پیدا کردن منبع این صدا و ضبط آن انجام شده ولی هنوز هیچ‌کس نتوانسته به نتیجه‌ای دست یابد.


بلندترین زمزمه تاکنون در شهر کوچک تائوس در نیومکزیکو شنیده شده است. در سال 1997 کنگره آمریکا گروهی از دانشمندان انستیتوهای علمی معتبر این کشور را مامور تحقیق در این زمینه کرد ولی تا به امروز هیچ‌کس علت این صدای زوزه مانند را کشف نکرده است.


 


- جاده بیمینی



در سال 1968 غواصان، صخره‌ای عجیب و زیردریایی را کشف کردند که در نزدیکی جزیره بیمینی شمالی در باهاماس قرار داشت. هنوز هم هستند کسانی که معتقدند سنگ‌های این صخره به طور طبیعی ساخته شده‌ ولی به خاطر نوع نظم غیرمعمول این سنگ‌ها، بسیاری فکر می‌کنند که بخشی از شهر گمشده آتلانتیس می‌باشند. شاید عاملی که بیشتر باعث اسرارآمیز شدن این جاده شده ادگار کایس پیشگو است که می‌گفت : «در سال‌های 1968 الی 1969 بخشی از یک معبد که هنوز کشف نشده است در دریاهای نزدیک بیمینی، عیان خواهد شد.»


دکتر گرگ لیتل باستان‌شناس آماتور در تحقیقات اخیر خود صخره جاده مانند دیگری درست شبیه صخره اولی را در زیر آن پیدا کرد. او معتقد است این صخره‌ها قسمت بالایی یک دیوار قدیمی یا یک اسکله می‌باشند. به هر حال این صخره‌ها هر چه که باشند چندان محتمل به نظر نمی‌رسد که دست طبیعت خود به خود سنگ‌ها، شن‌ها و صدف‌ها را این طور منظم در کنار هم قرار داده باشد.


 


 - مشاهده موجودی عجیب



لاک نس یا لخ نس نام برکه ای در بریتانیا است که سالیان سال است که مردم درباره مشاهده موجودی عجیب در آن هشدار می دهند! تاریخچه مشاهده این موجودات عجیب به قرن شانزدهم برمیگردد ولی یکی از جدید ترین مشاهدات در 22 جولای 1933 رخ داد و زمانی که آقای جرج اسپایسر به همراه همسرش یکی از شگفت انگیزترین موجودات زندگی اشان را جلوی اتومبیل خود دیدند.


این زوج گزارش دادند که این موجود بدن بزرگ و گردن باریک و یک دم بلند داشت! بخاطر سراشیبی جاده متاسفانه موفق به مشاهده قسمتی پایینی بدن حیوان نشدند! این موجود عجیب از جلوی اتومبیل آنها به سمت دریاچه حرکت می کرد!


البته این اولین باری در دنیای امروز نیست که چنین موجود عجیبی مشاهده می شود؛ بارها کشتی های نظامی با دستگاه های ردیابی خود نیز چنین موجودات عجیبی را شناسایی کرده اند و گاها افراد عادی نیز با استفاده از دوربین موفق به عکس برداری و فیلم برداری نیز شده اند؛ اما در تمامی این فیلم ها و عکس ها کیفیت بسیار پایین بوده و هیچ شخصی موفق به شناسایی کامل موجود نشده است.


 


- پا گنده



بیگ فوت یا ساسکواچ به انسانی میمون مانند گفته می‌شود که در نواحی جنگلی شمال غربی اقیانوس آرام و بخشی از بریتیش کلمبیا دیده شده است. برخی کارشناسان بیگ فوت را موجودی تخیلی و برگرفته از افسانه‌ها می‌دانند ولی برخی دیگر به شدت از وجود آن حمایت می‌کنند.


 


- جک قاتل



در اواخر سال 1888 لندن یکی از بدترین و ترسناک ترین روزهای خود را سپری میکرد! قاتلی که خود را Jack The Ripper مینامید شروع به کشتن زن ها در لندن کرد! البته طیف خاصی از زنان و کشتن آنها به شکل خاص! تمامی قربانیان این قاتل زنان فاحشه بودند و قاتل گلوی آنها را بریده و بدن آن ها را مانند تشریح بدن، باز میکرد!


در بسیاری مواقع پلیس دقیقا بعد از پاره شدن بدن قربانی به محل میرسید ولی نمی توانست چیزی پیدا کند! حتی امروزه و با پیشرفته ترین دستگاه های شناسایی پلیس هم این قاتل شناسایی نشد. این قاتل ناشناس موضوع جالبی برای فیلم و کتاب شد، به طوری که بیشتر از 100 کتاب مختلف در مورد او نوشتند. تصویری هم که میبینید، نامه ای است که شخصی که خود را قاتل معرفی کرده به یک روزنامه ارسال کرده.


 


- قاتل زودیاک



قاتل زودیاک در اواخر دهه 1960 به مدت ده ماه فعالیت ‌کرد و بعد دیگر هیچ خبری از او نشد، در این مدت او پنج نفر را کشت و دو نفر را زخمی کرد. این دو نفر زخمی نیز به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات یافتند در حالی که قاتل فکر می‌کرد آنها را کشته است. بعد از هر قتل، قاتل که به زودیاک معروف شده بود به پلیس تلفن می‌کرد و خبر قتل آنها را می‌داد. او در نامه‌های خود به روزنامه‌ها می‌نوشت : من دوست دارم مردم را بکشم. کشتن یک انسان خیلی لذت‌بخش‌تر از حیوانات است چون انسان خطرناک‌ترین حیوان روی زمین می‌باشد. هنوز هم راز قاتل زودیاک برملا نشده است.


 


- زن عجیب



بعد از ترور جان اف کندی، FBI تمامی فیلم ها و عکس های ماجرا را برای پیدا کردن قاتل بازبینی کرد. تنها چیزی که در این فیلم ها خودنمایی میکرد زنی بود که در عکس میبینید! این زن اورکت قهوه ای رنگی پوشیده و یک روسری به سر خود گذاشته، حالت استادن وی نشان میدهد که چیزی جلوی صورت خود دارد که پلیس احتمال میدهد دوربین باشد! در زمانی که به جان اف کندی تیر اندازی شد و تمامی مردم در حال فرار از محل بودند، این زن همچنان در صحنه باقی مانده بود و مشغول فیلمبرداری بود!


پلیس FBI طی بیانیه های متعددی به شکل عمومی خواستار این شد که این زن خود را معرفی کرده و فیلم هایی که گرفته برای پیدا شدن شواهد بیشتر به آنها تحویل دهد ولی هرگز پیدا نشد!


در سال 1970 زنی به نام Beverly Oliver خود را معرفی کرد و گفت که او همان زن است! پلیس طی گفت و گوهایی که با او انجام داد فهمید که در گفتارهای این زن تناقض وجود دارد و احتمالاً دروغ می گوید. تا این لحظه هیچکس نفهمید که این شخص که بوده و آنجا چه می کرده.


 


- نورهای مارفا



نورهای مارفا، نورهایی غیرقابل توضیح هستند که به نورهای ارواح هم معروفند. این نورها در مارفا واقع در ایالت تگزاس دیده می‌شوند. می‌گویند این نورها به اندازه یک توپ بسکتبال هستند و در ارتفاع 2 متری زمین شناور می‌باشند. نورهای مارفا به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی یا قرمز و گاه سبز و آبی دیده شده‌اند و به سرعت در جهات مختلف حرکت می‌کنند. هنوز هیچ کس از فاصله کاملا نزدیک آنها را ندیده است ولی دانشمندان احتمال می‌دهند این نورها، برق حاصله از تپه‌های کوارتز همان نزدیکی باشد.


 


 - قتل حل نشده کوکب سیاه


در سال 1947 جسد الیزابت شورت که به نحو دهشتناکی دو پاره شده و به شکل ویژه ای قرار گرفته بود، در یک پارکینگ در لس آنجلس کشف شد. معمای این جنایت و جنایات مشابه آن در آن سالها، تا به امروز حل نشده باقی مانده است.


 


 - مهاجران رونوک



در سال 1584 سر والتر رالی به دستور ملکه الیزابت اول به ساحل شرقی آمریکای شرقی رفت تا به وضع مهاجران انگلیسی سامان دهد. بین سال‌های 1585 تا 1587 دو گروه از مهاجران در دو منطقه جای گرفتند و تشکیل مستعمره دادند. یکی از این گروه‌ها به جنگ با قبایل بومی آمریکا پرداخت و پس از مدتی از آنجا که دیگر مواد غذایی و نیروی جنگیدن نداشتند دوباره به انگلستان بازگشتند. گروه دوم با بعضی از قبایل طرح دوستی ریختند ولی این سیاست هم نتیجه‌ای نداشت و بسیاری از آنها کشته شدند.


سرانجام این مهاجران شخصی به نام جان وایت را مامور کردند تا به انگلستان برود و کمک بیاورد. وایت به هنگام ترک آنجا دید که نود مرد، هفده زن و یازده بچه در آن مستعمره زندگی می‌کردند ولی وقتی در سال 1590 وایت دوباره به آمریکا برگشت هیچ اثری از آنها نبود، حتی اثری از دعوا و جنگ هم به چشم نمی‌خورد. این گروه از مهاجران به نام «مستعمره گمشده» معروف شده‌اند و هنوز کسی از ساکنین آن خبری ندارد.


 


 - مرد بالدار


مرد بالدار نام موجودی عجیب است که اوج رویت آن بین سال‌های 1966 و 1967 در ویرجینیای غربی بوده است. در سال 2007 هم گزارش‌هایی مبنی بر رویت آن موجود ثبت شده است. آنها که مرد بالدار را دیده‌اند، می‌گویند این موجود سر ندارد، اما چشمان درشت و سرخی دارد که روی سینه‌اش می‌درخشند. افراد زیادی تاکنون خبر داده‌اند که مرد بالدار را دیده‌اند ولی هیچ عکسی از آن در دست نمی‌باشد.


 


- دی. بی. کوپر



دی.بی.کوپر یا دن کوپر نام مستعاری است که به یک هواپیماربا داده شده است. دن کوپر در تاریخ 24 نوامبر سال 1971 یک هواپیمای بویینگ 727 را ربود و پس از دریافت 200 هزار دلار در حالی که هواپیما بر روی اقیانوس آرام پرواز می‌کرد از آن پایین پرید. هیچ‌کس نمی‌داند کوپر از آن پرش جان سالم به در برد یا نه، ولی در سال 1980 یک پسر بچه هشت ساله 5800 دلار اسکناس بیست دلاری خیس را در ساحل رودخانه کلمبیا پیدا کرد که شماره سریال آنها با شماره سریال پول‌هایی که به کوپر داده شد، یکی بود. همین اتفاق باعث شد که از آن پس در هواپیماها ردیاب فلزی کار بگذارند.


 


- ال چوپاکابرا



ال چوپاکابرا ( مکنده خون بز ) بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین دیده شده است و احتمالا موجودی سنگین وزن با جثه‌ای کوچک‌تر از خرس می‌باشد که یک ردیف فلس شبیه دایناسورها از پشت گردن تا محل درآمــدن دم روی بـدن خود دارد. این نام لاتین به این دلیل بر روی آن گذاشته شده که به گفته شاهدها این موجود حیوانات به ویژه بز را می‌کشد و خون آنها را می‌مکد. می‌گویند این موجود صورتی شبیه سگ یا پلنگ، زبان دراز نوک تیز و دندان‌های بزرگی دارد و بویی شبیه بوی گوگرد بر جای می‌گذارد و به هنگام خطر چشمانش قرمز رنگ شده و می‌درخشند.


 


- کنت سن ژرمن



کنت سن ژرمن نجیب‌زاده‌ای ماجراجو، مخترع، دانشمند آماتور، نوازنده ویلون، آهنگساز آماتور و بالاخره مردی اسرارآمیز بود. او در زمینه علم کیمیاگری هم مهارت‌هایی داشت و مردم او را مرد شگفت‌انگیز می‌نامیدند. هیچ کس نفهمید او از کجا آمده بود. وی بدون هیچ ردپایی هم ناپدید شد، اما پس از آن چندین سازمان پنهانی و اسرارآمیز او را الگوی خود می‌دانستند. در سال‌های اخیر هم چندین نفر ادعا کرده‌اند کنت سن ژرمن هستند.



 

منبع

عکس و مطلب جالب و خنده دار

 






تاریخ : دوشنبه 90/7/11 | 11:37 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.