سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

استانداردهای یک وب سایت خوب
استانداردهای یک وب سایت خوب

 






 

1. مقدمه

رویای تیم برنرز لی برای اختراعش ، شبکه جهانی وب ، یک فضای عمومی است . جائیکه کاربران میتوانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند ، کنار هم کار کنند ، بازی کنند و روابط اجتماعی داشته باشند (شبکه جهانی ب ، یک تاریخچه مختصر شخصی) . ما به عنوان توسعه دهندگان وب ، با ایجاد سایتهای آموزشی ، اجتماعی و تجاری ، این رویا را به واقعیت تبدیل میکنیم.
در این دوره از رشد وحشتناک ، وب نیاز به راهنمایی دارد تا از پتانسیل کاملش آگاهی یابد. استانداردهای وب این راهنمایی هستند. استانداردها کمک میکنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین میکنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سزیعتر و لذت بخشترمیکند.
مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده تر میکند.افراد نابینا ممکن است سیستمهایی برای خواندن صفحات وب داشته باشند. افرادی با بینایی ضعیف ممکن است صفحاتی بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحتتر داشته باشند و افرادی که از دستگاههای جیبی استفاده میکنند میتوانند به راحتی زمانی که از سیستمهای خود استفاده میکردند از وب استفاده کنند.
چنانکه شرح خواهیم داد ، همواره دلایل مفیدی برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که با استانداردهای وب هماهنگ باشند. برای نمونه موتورهای جستجو میتوانند کار فهرست کردن سایتها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دوبرابر یا سه برابر میکند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح میشود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی میگذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم تر خواهد شد.
بعضی از مردم ترس از این دارند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت ، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده مورد بحث در توسعه وب را حذف میکنند و به توسعه دهندگان وقت و اتعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. که هر دو به آینده بهبود یافته و متفکری نسبت به گذشته راه می-یابند.
بسایری از کاربردهای وب ، از جمله بعضی ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده شدن مطابقت با استانداردها ممکن نخواهد بود و یا مشکلتر خواهد بود. در حال حاضر ، سیستمها و نرم افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند ، اما چی کسی میداند فردا چه اتفاقی میافتد ؟ مقید کردن خودمان با کنترل هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود میکنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه میدهد که تا زمانیکه مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد.
استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند که ما در پروژه استانداردهای وب به آن در حد لازم رسیدگی میکنیم تا به شما کمک کنیم که بیشتر درباره آنها یاد بگیرید. این متن تنها نقطه آغاز است ، به شما از اینکه چه استانداردهای موجود است ، چه کاری انجام میدهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید ، یک درک قوی خواهد داد. هر بار که ما یکتکه ار وب را میسازیم به فضای عمومی اطلاعات که همان وب است کمک میکنیم. میتوانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین تر کنیم که از هم گسیخته میشود. این انتخاب متعلق به ماست ؛ نتیحه آن متعلق به همه.

2. استانداردهای وب چه چیزهایی هستند ؟

2.1 استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب (W3C)

2.1.1 W3C چیست ؟

کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) یک کنسرسیوم از صنعت بین المللی است که به "هدایت وب به سوی استعدادهای نهان آن" اختصاص داده شده است. توسط تیم برنرز لی ، مخترع وب ، رهبری شده است. در سال 1994 تاسسیس شده است ، W3C بیش از 450 عضو سازمانی دارد که شامل Microsoft ، America Online ( کمپانی مادرNetscape Communications ) ، Apple Computer، Adobe ، Macromedia، Sun Microsystemsو مجموعه ای متنوع از دیگر تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامین کننده محتوا ، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور. کنسرسیوم توسط سه سازمان تحقیقاتی میزبانی میشود : MIT در آمریکا ، INRIA در اروپا و Keio University در ژاپن.

2.1.2 چه کاری انجام میدهد ؟

W3C خصوصیات آزاد (استانداردهای عملی) را گسترش میدهد تا قابلیت همکاری محصولات مربوط به وب را بهبود بخشد. نظریه های W3C توسط گروههای کاری شامل اعضای کنسرسیوم و کارشناسان دعوت شده گسترش می یابد. گروههای کاری موافقت عمومی از شرکتهای و سازمانهای درگیرایجاد نرم افزارهایی برای وب هستند را به دست آورند. و پیش نویسهایی عملی و نظریه های پیشنهادی ایجاد کنند. اینها در مرحله بعد به عضویت و مدیریت W3C برای تصویب رسمی به عنوان نظریه های W3C فرستاده خواهند شد. اطلاعات اضافی در مورد این فرآیند در وب سایت W3C قابل دسترسی است.

2.1.3 استانداردهای W3C چه چیزهایی هستند ؟!

2.1.3.1 زبان نشانه گذاری ابرمتن HTML 4.0

زبان نشانه گذاری ابرمتن (HTML) به صورت گسترده ای در وب برای اضافه کردن ساختار به اسناد متنی استفاده شده است. مرورگرها این اسناد را تفسیر کرده و در شکل مختص هر رسانه به کاربر نمایش میدهند. برای مثال ، مرورگرهای بصری نوعا عنصر strong ( ... ) را به عنوان یک متن توپر نمایش میدهند. درحالیکه مرورگرهای تبدیل متن به گفتار باید هنگام تلفظ آن ، متن را با قدرت بیشتری بخوانند.
با کمک شیوه نامه آبشاری (CSS) ، برنامه نویس ممکن است تعیین کند که یک عنصر ساختاری بدون توجه به پیش فرضهای مرورگر چگونه نمایش داده میشود.

2.1.3.2 زبان نشانه گذاری قابل گسترش XML 1.0

زبان نشانه گذاری قابل گسترش (XML) یک زبان نشانه گذاری شبیه HTML است ، اما به جای داشتن یک مجموعه از عناصر واحد و ثابت به شما اجازه میدهد که مجموعه خود را تعین کنید یا از مجموعه های دیگران استفاده کنید. همچنین به شما امکان میدهد که مجموعه های متعددی را با استفاده از XML namespaces در یک سند واحد استفاده کنید.
بعضی از برنامه های XML نظیر XHTML و MathML هم اکنون نظریه های W3C شده اند. سایرین هنوز به صورت پیش نویسهای کاری W3C هستند.
استانداردهای شیوه نامه نظیر CSS و XSL انتخابهای گوناگونی عرضه میکنند که یک عنصر XML چگونه نمایش داده شود. پشتیبانی مطابق با استاندارد برای نمایش مستقیم XML در مرورگرها هماهنگ نیست ، بنابراین برای ارائه اطلاعات به انسانها ، HTML (یا XHTML) با یک ظاهر طراحی شده با CSS یکی از راهها است. XML امروزه بیشتر در ارتباطات بین ماشینها ( یا ماشین به ماشین ) استفاده میشود.
XML اصولا به خاطر توانایی اضافه کردن عناصر دلخواه شما و ساختن سیستم ساختاری متعلق به شما انعطاف پذیرتر از HTML است. واین XML را یک فرمت ایده آل برای سازماندهی مقادیر زیاد از داده میسازد. که هم اکنون در بسیاری از بانکهای اطلاعاتی و موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گرفته است.

2.1.3.3 XHTML 1.0, 1.1, and Modularization

XHTML 1.0 یک فرمولبندی تازه از HTML بر پایه XML است. به XHTML 1.0 میتوان به عنوان یک گذار ایدئولوژیک از HTML 4.0 نگاه کرد که به خاطر تاثیر XML از لحاظ فنی سختگیرانه تر است.
XHTML در مرورگر شما عینا مشابه HTML نمایش داده میشود. اگر هر احتمالی مبنی بر نیاز یا قصد شما به پردازش مجدد محتوا وجود دارد ممکن است ترجیح دهید از XHTML استفاده کنید. به عنوان مثال برای ارسال آن به یک PDA قواعد ترکیب سختگیرانه تر XML پردازش خودکار XHTML را بسیار ساده تر و ارزانتر از HTML معمولی میکند.
از لحاظ ایدئولوژیک XHTML مفاهیم کلی زیر را از HTML به ارث میبرد :
اینکه نمایش و قالب بندی سند باید توسط شیوه نامه از هم جدا شوند.
اینکه اسناد باید قابل دسترسی شده باشد.
اینکه اسناد باید بین المللی شده باشد.
همچنین XHTML 1.0 از سه الگوی DTD استفاده میکند : Strict (سختگیرانه) ، Transitional (انتقالی) و Frameset. این الگودر اصل از HTML 4.0 پدیدار شد و در HTML 4.0.1 دنبال شد.
بعضی از شیوه های فی مهم XML در XHTML عبارتن از :
اینکه تمامی انواع سند توسط اعلام DOCTYPE صحیح شناسایی شده هستند.
اینکه ساختار یک سند در حال مطابقتی که حاوی اعلام DOCTYPE است، یک عنصر HTML با یک اعلام XHTML ، یک عنصر head که در برگیرنده عنصر title است و یک عنصر body .
اینکه تمامی عناصر و نامهای ویژگی ها با حروف کوچک نوشته میشوند و اینکه تمامی مقادیر به صورت نقل قول باشند. (درون یک جفت " قرار گیرند)
اینکه تمامی عناصر غیر تهی (p، li و...) به درستی با یک برچسب بسته پایان یافته اند.
اینکه تمام عناصر تهی (br، hr، img و ...) به درستی با یک ممیزدنباله پایان یافته اند.
اینکه اسناد در مقابل DTD که اعلام شده تعیین اعتبار گردند.
برای قالبهای نمونه ، لطفا به Learn > Templates مراجعه کنید.
XHTML 1.1 از سه بخش عمده ساخته شده است :
XHTML 1.1 الگوی Strict (با تغییرات کوچک)
XHTML Modularization
The Ruby Annotation
اگر شما میخواهید که یک سند با XHTML 1.1 بنویسید ، میتوانید از دو راه این کار را انجام دهید. اولی استفاده از DTD عمومی XHTML 1.1 است. با انجام دادن این ، کار شما به شدت ساخت یافته خواهد شد زیرا در واقع هیچ خاصیت نمایشی در XHTML 1.1 وجود ندارد. جدایی ساختار و نمایش در اینجا کامل است. و تمامی کار نمایشی شما در یک شیوه نامه جای میگیرد.
وسیله دیگر برای نوشتن اسناد با XHTML 1.1 بهره برداری از XHTML Modularization است. این تفکیک اجزاء آشنای HTML و XHTML (مانند Text ،tables و ...) در قطعات مجزا است. شما پس از آن میتوانید DTD متعلق به خودتان را بنویسید و فقط از آن دسته از اجزا که لازم هستند استفاده کنید. این توسعه پذیری عملی است. در اصل به شما، برنامه نویس وب، فرصت تغییر ودلخواه کردن نشانه گذاریتان را میدهد.
The Ruby Annotation یک وسیله خاص برای سر و کار داشتن با تفسیرهای کاراکترهای معین آسیایی است. Ruby در مقابل کاری که با بین المللی سازی انجام شده باشد تنزل میکند.

2.1.3.4 شیوه نامه آبشاری (CSS)

شیوه نامه آبشاری (CSS) یک طرز کار و مکانیزم برای تغییر ظاهر عناصر HTML یا XML به وسیله اختصاص سبکها و شیوه ها به انواع عناصر ، دسته های خودتعریف از عناصر یا نمونه های شخصی است.
شیوه نامه ها میتوانند برای تعیین بدون تناقض ظاهر تمام یک سایت استفاده شوند. در ادامه مقدمه ای از CSS ، W3C توصیه کرده است که خصوصیات مختص طرحبندی در HTML به عنوان فاز جداگانه ای خارج شود و با شیوه نامه ها تعویض شود تا یک شبکه جهانی وب ساده تر و ساخت یافته تر ایجاد کنیم.

2.1.3.5 الگوی شیئی سند سطح 1 (DOM Level 1)

DOM اجازه میدهد که قدرت کامل و تعاملی یک زبان برنامه نویسی (مانند ECMA ، نسخه استاندارد شده جاوا) در یک صفحه وب به کار برده شود. (در ظوابط بزنامه نویسی ، الگوی سیئی سند (DOM) سطح 1 یک رابط کاربردی برنامه نویسی (API) است برای تعامل با صفحات وب) که آن برای زبان برنامه نویسی دسترسی ساده ای به ساختار، محتوا و نمایش یک سند که در زبانهایی مانند HTML و CSS نوشته شده اند محیا میکند.
DOM با پیشرفتهای آینده فناوری سازگار است. و به هر زبان برنامه نویسی اجازه میدهد که با هر زبانی که در یک سند به کار رفته تعامل کند. این استاندارد تنها برنامه نویسی پویای HTML را ساده نمیکند بلکه درد و رنج تطبیق با فناوری های آینده اینترنت را بسیار کمتر میکند.

2.2 استانداردهای ECMA

2.2.1 ECMA چیست ؟

انجمن سازندگان اروپایی رایانه (ECMA) یک سازمان است که رسما در سال 1961 تاسیس شده تا نیازهای استانداردسازی قالبهای عملیاتی رایانه از جمله زبانهای برنامه نیسی و کدهای ورودی/خروجی را برآورده کند.
ECMA در ژنو سوئیس و در نزدیکی اداره مرکزی سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) و کمیسیون علوم الکترونیکی بین المللی (IEC) مستقر شده است. در 1994 نام سازمان ECMA به "انجمن اروپایی برای استانداردسازی اطلاعات و سیستمهای ارتباطی" تغییر یافت به این منظور که بازتاب گسترده تری از حوزه فعالیتهایش داشته باشد.

2.2.2 چه کاری انجام میدهد ؟

وظیفه اصلی ECMA گسترش استانداردها و گزارشهای فنی در زمینه اطلاعات و فناوری های ارتباطی است. از آنجایی که ECMA یک انجمن از شرکتهاست و نه یک موسسه استانداردسازی رسمی ، اغلب با نهادها و موسسه های ملی یا بین المللی همکاری میکند.
استانداردهای ECMA به عنوان یک اساس و بنیاد برای استانداردهای بین المللی و اروپایی پذیرفته شده اند. تا جایی که بیش از 270 استاندارد ECMA و70 گزارش فنی منتشر شده است.
از این استانداردها 85 مورد به عنوان استاندارد بین المللی توسط سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) پذیرفته شده اند. علاوه بر اینکه 25 مورد به عنوان استاندارد اروپا توسط موسسه اروپایی استانداردهای ارتباط از راه دور (ETSI) پذیرفته شده است.

2.2.3 استانداردهای ECMA چیستند ؟

2.2.3.1 ECMA (جاوا اسکریپت استاندارد شده)

ECMA یک زبان برنامه نویسی استاندارد شده است که تا حد زیادی بر مبنای Java از Netscape و J از Microsoft است. ECMA توسط هیئت فنی 39 از ECMA تعریف شده است.
کاربرد اصلی ECMA ، که یک زبان مبتنی بر شیئی است ، اداره اشیائی است که در صفحات وب توسط الگوی شیئی سند (DOM) مشخص شده اند. این اشیاء (به طور موثر، عناصری که صفحات وب یا صفحات کامل وب را میسازند) میتوانند اضافه شده، حذف شده، جابجا شده و یا از لحاظ خصوصیات تغییر کنند. این به توسعه دهندگان وب اجازه میدهد اثراتی مانند متن متحرک، کلیدهای گرافیکی و صفحاتی که بر اساس ورودی کابر بدون نیاز به بارگذاری مجدد تغییر میکنند، ایجاد کنند.
خصوصیات متداول ECMA ، استاندارد ECMA – ECMA262 خصوصیات زبان برنامه نویسی ECMA ، نگارش دوم است.

3. مزایای استفاده از استانداردها چیست ؟

3.1 قابل دسترس بودن

3.1.1 برای نرم افزار/ دستگاه :

اجرای استانداردهای وب میتواند به صفحات وب شما وضوح بیشتری در جستجوهای وب بدهد. ارائه اطلاعات ساختاری در اسناد مقبول (از لحاظ استاندارد) دسترسی و ارزیابی اطلاعات در آن اسناد را برای موتورهای جستجو ساده میکند و آنها با دقت و درستی بیشتری فهرست میشوند.
به خاطر استفاده از استانداردهای وب درک ساختار سند شما به خوبی برنامه های سمت سرویس گیرنده برای برنامه های سمت سرویس دهنده راحت میشود. و اضافه کردن یک موتور جستجو برای سایت شما ساده تر میشود و نتایج بهتری میدهد.
استانداردها چنان نوشته شده اند که مرورگرهای قدیمی بازهم مبانی ساختار سند شما را درک میکنند. حتی اگر آنها نتوانند جدیدترین و جالبترین ضمیمه ها به استانداردها را درک کنند ، انها قادر خواهند بود محتوای سند شما را نمایش دهند. این البته به همان اندازه در مورد سیستمهای رباتی که اطلاعات سایت شما را از طرف موتورهای جستجو و فهرستی جمع میکنند، اعمال میشود.
کدهای مطابق استاندارد به شما فرصت معتبر سازی صفحاتتان را توسط یک سیستم تعیین اعتبار میدهند. تعیین اعتبار کننده ها اسناد شما را پردازش میکنند و لیستی از خطاها را به شما ارائه میکنند، این پیدا کردن و اصلاح خطاها را بسیار ساده تر میکند و میتواند برای شما زمان زیادی صرفه جویی کند.
اسناد مطابق استاندارد به راحتی میتوانند به قالبهای دیگر چون بانکهای اطلاعاتی و اسناد Word تبدیل شوند. این به ما اجازه میدهد استفاده تطبیق پذیرتری از اطلاعات داخل اسناد در شبکه جهانی وب بکنیم و مهاجرت ساده شده ای به سیستم های جدید (سخت افزار به خوبی نرم افزار) شامل دستگاههایی مانند TV و PDAها داشته باشیم.

3.1.2 برای مردم :

قابل دسترسی بودن یک ایده مهم پشت سر تعداد زیادی از استانداردهای وب، خصوصا HTML است.
این تنها به این منظور نیست که به وب اجازه دهد توسط مردم ناتوان و معلول مورد استفاده قرار گیرد، بلکه به صفحات وب اجازه میدهد که توسط مردمی که از مرورگرهایی غیر از مرورگرهای معمول استفاده میکنند مورد استفاده قرار گیرد. این مرورگرها شامل مرورگرهای صوتی که صفحات وب را با صدای بلند برای افرادی با اختلالات بینایی میخوانند، مرورگرهای خط نابینایان (Brail) که متن را به خطوط برجسته قابل فهم نابینایان ترجمه میکنند، مرورگرهای دستی و جیبی که فضای نمایشگر بسیار کوچکی دارند، نمایشگرهای Teletext و سایر دستگاههای خروجی غیر معمول.
همانطور که روشهای گوناگون دسترسی به وب افزایش پیدا میکند، سازگارکردن و تکثیر کردن وب سایتها برای برآورده کردن احتیاجات به طور روز افزونی مشکل خواهد شد (درواقع عده ای معتقدند که این کار حتی امروز هم غیر ممکن است!). پیروی از استانداردها یک قدم بزرگ به سوی حل این مشکل است. تطبیق سایتهای شما با استاندارد کمک میکند که اطمینان داشته باشید نه تنها مرورگرهای سنتی، قدیمی و جدید، قادر خواهند بود که سایتها را به درستی نمایش دهند، همچنین سایتها با مرورگرها و رسانه های غیر معمول هم کار خواهند کرد.
بعضی از نتایج منطقی چشم پوشی کردن از استانداردها بدیهی هستند : یکی از اساسی ترین نتایج این است که شما دسترسی با سایت خود را محدود میکنید. محدود کردن مخاطبین تنها به یک بخش کوچک از آنها که میخواهند سهمی از آن داشته باشند چقدر از نظر تجاری معقول به نظر میرسد ؟ برای یک سایت تجاری، مسدود کردن دسترسی یک بخش کوچک از مخاطبهای مورد نظر میتواند یک اختلاف بزرگ در ما به التفاوت سود شما ایجاد کند. برای یک سایت آموزشی، عاقلانه به نظر میرسد که نه تنها به بچه مدرسه ای های ثروتمند و نیرومند جسمی با مرورگرهای گرافیکی اجازه دسترسی بدهیم، بلکه به کودکانی در کشورهای جهان سوم آنهاییکه فقط مرورگرهای مبتین بر متن دارند یا دانش آموزان ناتوانی که از مرورگرهای خاصی استفاده میکنند، اجازه دسترسی بدهیم.
همان اصول اخلاقی به تمام انواع سایتها اعمال میشود. د حالیکه گمراه شدن از استانداردها و استفاده از خصوصیات مختص مرورگری خاص ممکن است وسوسه انگیز باشد. قابلیت دسترسی بیشتر که با انطباق با استانداردها به دست می آید به پاداشهای بزرگتری در دراز مدت منجر میشود.

3.2 پایداری

اغلب استانداردهای وب معمولا با در نظر گرفتن پیش سازگاری و پس سازگاری طراحی شده اند. بنابراین آن داده ای که از نسخه های قدیمی استاندارد استفاده میکند ، کماکان در مرورگرهای جدید کار میکند. و داده ای که از نسخه های جدید استاندارد استفاده میکند به صورت موقرانه ای تنزل نیکند تا نتایج قابل قبولی در مرورگرهای قدیمی تر ارائه دهد.
برای اینکه وب سایت ممکن است در زمان حیاتش توسط تیمهای متعدد طراحی کار شود، بسیار مهم است که آنها بتوانند به سادگی کدها را درک کنند و آنها را ویرایش کنند. استانداردهای وب یک مجموقه قواعد پیشنهاد میکند که هر توسعه دهنده وبی میتواند آنرا دنبال کند، بفهمد و با آن آشنا شود. زمانیکه یک توسعه دهنده یک سایت را با استانداردها طراحی میکند، دیگری قادر خواهد بود بفهمد که عنصر شکل دهنده کجا گذاشته شده است.

4 نتیجه گیری

به عنوان توسعه دهندگان وبب، ما دائما سعی میکنیم که مشکل ناسازگاری و تناقض بین تفاسیر صفحات با مرورگرهای مختلف و نسخه های مختلف مرورگر را مشخص کنیم. که این ما را ناگزیر میکند که یک کدنویسی دوباره یا سه باره وقت گیر انجام دهیم و یا برای یک مرورگر واحد کد نویسی کنیم که اگر برای بعضی مردم استفاده از سایت را غیر ممکن نکند، مشکلتر میکند. این وضعیت با ورود یا ظهور یک نرم افزار یا سخت افزار جدید که قادر به مرور صفحات وب میباشد، مانند تلفنها، پیجرهاو PDAها وخیم تر میشود.
استانداردهای وب قوانین محرمانه ای که توسط سازمانهای مجلل حکم شوند نیستند. همانطور که شرح دادیم بخش زیادی از استانداردها توسط نماینگان همان مردمی که از آن استفاده میکنند ایجاد میشوند : سازندگان مرورگرها، توسعه دهندگان وب، تامین کنندگان محتوا و سازمانهای دیگر.
نوشتن صفحات وب در مطابقت با استانداردها رمان توسعه را کوتاه تر و نگه داری صفحات را آسانتر میکند. عیب یابی و رفع اشکال ساده تر میشود زیرا کد از یک استاندارد پیروی میکند. شما نباید دیگر درباره کد نویسی و نگه داری از چندین نسخه از کد که فرض شده ظاهر یکسانی نمایش میدهند نگران باشید. یک نسخه از سایت شما، همین و بس !
پذیرش همگانی استانداردهای وب در آینده برترین اعتبار خواهد شد. ماموریت پروژه استانداردهای وب بهبود و ارتقای وب با تشویق سازندگان مرورگرها و صفحات وب به پیروی از استانداردها در برنامه هایشان برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی است. این کوشش البته زمانی به طور زیاد یاری داده خواهد شد که توسعه دهندگان وب از استانداردها به عنوان یک موضوع با اهمیت استفاده کنند . بر اینکه مولدها و ارائه دهندگان کد آنها مطابق با استانداردهای وب باشند پافشاری کنند.
دلایلی که ما ارائه کردیم باید به شما، توسعه دهنده وب، انگیزه زیادی برای استاندارد بودن، استفاده از استاندارد و همچینین مهمات زیادی برای تقویت موقعیت تجاری شما داده باشد.
منبع: http://weblog.corelist.net/articles/wasp-faq/






تاریخ : پنج شنبه 91/2/7 | 9:56 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
پست الکتریکی
پست الکتریکی

 

تهیه کنندگان : عبدالامیر کربلایی – ضحی کربلایی
منبع : راسخون



مقدمه:

پست الکتریکی ایستگاهی فرعی است که در مسیر تولید، انتقال یا توزیع انرژی الکتریکی ولتاژ را به وسیله ترانسفورماتور به مقادیر بالاتر یا پایین تر تغییر میدهد. توان الکتریکی ممکن است از میان تعداد زیادی پست بین نیروگاه و مصرف کننده عبور کند و ولتاژ آن در طول مسیر بارها تغییر کند.
پستهایی که از ترانسفورماتورهای افزاینده استفاده میکنند باعث افزایش ولتاژ و به این ترتیب کاهش جریان میشوند، در حالیکه پستهایی که ازترانسفورماتورهای کاهنده استفاده میکنند برای افزایش ایمنی، ولتاژ را کاهش داده و جریان را افزایش میدهند.

پست های انتقال برق

پست انتقال برق محلی است که تجهیزات انتقال انرژی درآن نصب وتبدیل ولتاژ انجام می شودوبا استفاده از کلید ها امکان انجام مانورفراهم می شود درواقع کاراصلی پست تبدیل ولتاژ یاعمل سویچینگ بوده که دربسیاری از پستها ترکیب دو حالت فوق دیده می شود. در خطوط انتقال DC چون تلفات ناشی از افت ولتاژ وجود ندارد وتلفات توان انتقالی بسیار پایین بوده ودر پایداری شبکه قدرت نقش مهمّی دارند لذا اخیرا ً پستها DC مورد توجه قراردارند ازاین پستها بیشتردر ولتاژهای بالا (800 کیلو ولت وبالاتر) و در خطوط طولانی به علت پایین بودن تلفات انتقال استفاده می شود. درشبکه های انتقال DC درصورت استفاده ازنول زمین می توان انرژی الکتریکی را توسط یک سیم به مصرف کننده انتقال داد.

اجزای یک پست

یک پست به طور کلی دارای یک یا چند ترانسفورماتور و همچنین از سیستمهای محافظت کننده و تجهیزات کنترل است. در پستهای بزرگ از مدارشکنها یا دژنکتور برای قطع هرگونه اضافه جریان ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار استفاده میشود. در پستهای کوچکتر ممکن است از سکسیونر یا فیوز برای محافظت از مدارهای منشعب استفاده کنند.
پستها (معمولا) دارای ژنراتور نیستند اگرچه نیروگاهها ممکن است در نزدیکی خود پست داشته باشند. یک پست الکتریکی شامل تجهیزات نگهدارنده پایان خط، تابلوی فشار قوی، یک یا چند ترانسفورماتور قدرت، تابلوی فشار ضعیف، جرقه گیر، سیستم کنترل، سیستم زمین و سیستمهای اندازگیری میشود، همچنین ممکن است از تجهیزات دیگری مانند خازنهای اصلاح ضریب توان یا تنظیم کننده ولتاژ نیز در پست استفاده شود.
پستهای الکتریکی ممکن است بر روی سطح زمین و در حصار، زیر زمین و یا در ساختمانها با توجه به کاربردشان ساخته شوند. ساختمانهای بسیار بلند ممکن است دارای یک پست الکتریکی مجزا باشند. از پستهای داخلی معمولا در مناطق شهری و برای کاهش صدای ناشی از ترانسفورماتورها، ملاحظات بصری شهر و محافظت تابلوها از تاثیرات آلودگی هوا و تغییر آب و هوا استفاده میشود. در مناطقی که از حفاظ فلزی در اطراف پست استفاده میشود باید این حفاظ زمین شده باشد تا از خطر برق گرفتگی در موارد ایجاد جریان خطا در پست استفاده شود. بروز خطا در شبکه و تزریق جریان ناشی از آن به زمین در پست ممکن است باعث افزایش پتانسیل در مناطق اطراف پست شود. این افزایش پتانسیل در اطراف پست باعث ایجاد یک جریان در طول حصارهای فلزی میشود و در این مواقع ولتاژ مصارها میتواند با ولتاژ زمینی که فرد بر روی آن ایستاده کاملا متفاوت باشد که این موجب افزایش ولتاژ تماس تا حدی خطرناک خواهد شد.

پست انتقال

وظیفه پست انتقال اتصال دو یا چند خط انتقال است. سادهترین حالت زمانی است که دو خط دارای ولتاژ یکسان هستند. در این موارد پست دارای مدارشکنهایی است تا در صورت نیاز مثل انجام تعمیرات مدار را از شبکه جدا کند. یک پست انتقال ممکن است دارای ترانسفورماتور برای تبدیل دو ولتاژ انتقال یا تجهیزات تنظیم اختلاف فاز باشد.
پستهای انتقال ممکن است ساده یا پیچیده باشند. یک ایستگاه کوچک سوئیچینگ گذشته از چند مدارشکن چیزی بیشتر از یک گذرکاه ندارد. درحالیکه یک پست انتقال بزرگ, منطقه بزرگی را با چندین ولتاژ پوشش میدهد و دارای تجهیزات متعدد حفاظتی و کنترلی(خازنها, رلهها, سوئیچها, مدارشکنها و ترانسفورماتورهای جریان و ولتاژ) است.

پست توزیع

وظیفه یک پست توزیع تحویل گرفتن توان از سیستم انتقال و تحویل آن به سیستم توزیع است. از نظر اقتصادی و ایمنی وصل مصرفکنندهها به طور مستقیم به شبکه انتقال به صرفه نیست بنابراین پست توزیع ولتاژ را تا میزانی مناسب برای مصرفکنندهها کاهش میدهد.
حداقل برای ورودی یک پست توزیع از دو خط انتقال استفاده میشود. ولتاژ ورودی به پستها توزیع بع استانداردهای هر کشور وابسته است با این حال ولتاژ ورودی به پستهای توزیع معمولا ولتاژی متوسط بین 2.4 تا 33 کیلوولت است.
گذشته از تغییر ولتاژ, وظیفه پست توزیع ایزوله کردن هر یک از شبکههای توزیع یا انتقال از خطاهای رخ داده در دیگری است. پستهای توزیع ممکن است وظیفه تنظیم ولتاژ را نیز بر عهده داشته باشند, البته در مسیرهای توزیع طولانی (چندین کیلومتر) تجهیزات تنظیم ولتاژ در طول خط نصب میشوند.
پستهای توزیع پیچیده را بیشتر میتوان در مراکز شهرهای بزرگ دید.

پست جمع کننده

در روشهای تولید غیر متمرکز مانند استفاده از انرژی بادی, ممکن است به پست جمعکننده نیاز باشد. این پستها تا حدودی شبیه پستهای توزیع هستند با این تفاوت که به جای توزیع برق آن را جمعآوری میکنند و عملکرد تقریباً معکوس دارند. معمولا به دلیل ملاحظات اقتصادی سیستم جمعآوری کننده ولتاژی در حدود 35 کیلوولت تولید میکند و سپس پست جمعآوری ولتاژ را تا ولتاژ انتقال برای وصل به شبکه انتقال بالا میبرد. این پستها همچنین دارای تجهیزات اندازگیری و اصلاح ضریب توان نیز هستند.

طراحی

بزرگترین ملاحظات در مهندسی قدرت هزینه و اعتبار تاسیسات طراحی شده هستند. یک طراحی خوب در تلاش است تا تعادلی را بین این دو به وجود آورد تا بتواند به بیشترین میزان اطمینان با خرج کمترین هزینه برسد. طراحی باید امکان توسعه شبکه را نیز در نظر گرفته و راحی آسان برای آن ایجاد کند.
در انتخاب محل نصب پست الکتریکی باید به عوامل مختلفی توجه کرد. برای انتخاب محل مناسب باید به امکان دسترسی به پست برای انجام عملیات تعمیر یا نگهداری توجه کافی داشت. در منطقی که قیمت زمین بالا است (مانند مناطق شهری) استفاده از تجهیزات کوچک بسیار پراهمیت است. محل باید دارای اتاقی اضافه برای امکان توسعه پست باشد تا در صورت نیاز بتوان تجهیزات جدیدی را در آن نصب کرد. تاثیر محیطی بر کار پست نیز باید در موقع طراحی مورد توجه قرار گیرد. ملاحظات مربوط به سیستم زمین و افزایش پتانسیل باید مورد محاسبه قرار گیرد تا با استانداردها مغایرت نداشته باشد.

جانمایی

یک پست الکتریکی در کانادا که به صورت یک خانه طراحی شده. تابلوی اخطار در ورودی به راحتی قابل رویت است.
اولین قدم برای طراحی یک پست الکتریکی یک دیاگرام تک خطی سادهشده است که ترتیب سوئیچها و تجهیزات محافظ کننده مدار و همچنین خطوط ورودی, خروجی فیدرها یا خطوط انتقال را نشان دهد.
خطوط ورودی تقریبا همیشه دارای سکسیونر و دژنکتور (مدار شکن) هستند. در برخی موارد خط دارای هر دوی آنها نمیباشد و با استفاده از یک سکسیونر یا دژنکتور نیاز مدار برطرف میشود. از سکسیونرها برای جداسازی یا ایزوله کردن قسمتی از مدار استفاده میشود چراکه این کلیدها قابلیت قطع مدار زیر بار را ندارند. از دژنکتور معمولا برای قطع خودکار جریانهای خطا استفاده میشود اما ممکن است برای قطع یا وصل بار نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمانیکه یک جریان خطای بزرگ از میان دژنکتور عبور میکند با استفاده از یک ترانسفورماتور جریان میزان جریان تشخیص داده میشود. ممکن است از جریان خروجی ترانسفورماتور جریان به عنوان جریان تغذیه دژنکتور برای قطع مدار استفاده شود. این عملکرد موجب جدا شدن مدار معیوب از بقیه مدار میشود و این امکان را فراهم میکند که بقیه مدار با کمترین ضربه به کار خود ادامه دهد. دژنکتورها و سکسیونرها ممکن است به طور محلی (از داخل پست) یا از خارج به وسیله مرکز کنترل نظارتی فرمان بگیرند.
پس از سوئیچها, خطوط با ولتاژی مشخص به یک یا چند شین وصل میشوند. این شینها معمولا به صورت سه تایی مرتب شدهاند چراکه استفاده از سیستم توزیع سه فازه به طور گستردهای در سراسر جهان رایج است.
ترتیب استفاده از سکسیونرها, دژنکتورها و شینها سیستمی را به وجود میآورد که به طور اختصاصی دارای محاصن و معایبی از نظر هزینه و اعتبار است. به این ترتیب در اصطلاح سیستم شینبندی پست میگویند. در پستهای مهم ممکن است از سیستم شینبندی رینگ یا دوبل استفاده شود, به این ترتیب در این پستها با بروز خطا در هر یک از خطوط شبکه میتواند بدون وقفه به کار خود ادامه دهد و همچنین این امکان برای شبکه به وجود میاید تا بدون نیاز به قطع مدار عملیات تعمیر یا نگهداری از کلیدها انجام شود. پستهای که تنها برای تغذیه یک بار صنعتی مورد استفادهقرار میگیرند معمولا از کمترین میزان کلیدها و تدارکات استفاده میکنند.
زمانی که از ولتاژهای مختلفی برای وصل به شینها استفاده میشود بین سطوح مختلف ولتاژ از ترانسفورماتور استفاده میشود. هر ترانسفورماتور نیز به نوبه خود دارای یک مدارشکن است تا در صورت بروز خطا در آن, بقیه مدار را از ترانسفورماتور جدا کند.

راهگزینی

یکی از وظایف مهم که به وسیله پست انجام میشود راهگزینی یا سوئیچینگ است که به معنای قطع یا وصل خطوط انتقال یا مصرفکنندهها از یا به شبکه است. این راهگزینیها ممکن است از پیش برنامهریزی شده باشند یا به طور اتفاقی صورت گیرند.
ممکن است نیاز باشد که خطهای انتقال یا تجهیزات موجود در پست برای انجام تعمیرات یا عملیات گسترش مانند اضافه کردن یک ترانسفورماتور از شبکه جدا شوند. برای انجام چنین عملیاتی به هیچ وجه کل شبکه را قطع نخواهند کرد بلکه کل عملیات در طول کار شبکه صورت میگیرد.
در صورت بروز یک خطا در شبکه یا یک قسمت از تجهیزات موجود در پست نیز این ضرورت ایجاد خواهد شد که این قسمت از مدار جدا شود بدون آنکه تاثیری زیادی در کار دیگر قسمتها داشته باشد. در این موارد وظیفه پستها خواهد بود تا قسمتها اسیب دیده بر اثر باد, قوس الکتریکی یا هر دلیل دیگری را از شبکه جدا کنند تا عملیات تعمیر شروع شود.

انواع پست

پست ها را می توان ازنظر نوع وظیفه،هدف،محل نصب ، نوع عایقی ، به انواع مختلفی تقسیم کرد.
– براساس نوع وظیفه وهدف ساخت: پستهای افزاینده , پستهای انتقال انرژی , پستهای سویچینگ و کاهنده فوق توزیع.
ــ براساس نوع عایقی:پستها با عایق هوا، پستها با عایق گازی که دارای مزایای زیراست:پایین بودن مرکز ثقل تجهیزات در نتیجه مقاوم بودن در مقابله زلزله، کاهش حجم، ضریب ایمنی بسیار بالا باتوجه به اینکه همه قسمت های برق دار و کنتاکت ها در محفظه گاز SF6 امکان آتش سوزی ندارد، پایین بودن هزینه نگهداری باتوجه به نیاز تعمیرات کم تر، استفاده در مناطق بسیار آلوده و مرطوب و مرتفع .

معایب پستها با عایق گازی :

گرانی سیستم و گرانی گاز SF6 ، نیاز به تخصص خاص برای نصب و تعمیرات، مشکلات حمل و نقل وآب بندی سیستم.
ـــ بر اساس نوع محل نصب تجهیزات : نصب تجهیزات در فضای باز ، نصب تجهیزات در فضای سرپوشیده .
معمولا پستها را از 33 کیلو ولت به بالا به صورت فضای باز ساخته وپستهای عایق گازی راچون فضای کمی دارندسرپوشیده خواهند ساخت.
اجزای تشکیل دهنده پست : پستهای فشار قوی از تجهیزات و قسمتهای زیر تشکیل می شود :
ترانس قدرت ، ترانس زمین و مصرف داخلی , سویچگر , جبران کننده های تون راکتیو , تاسیسات جانبی الکتریک،ساختمان کنترل ، سایر تاسیسات ساختمانی
ترانس زمین: از این ترانس در جاهایی که نقطه اتصال زمین (نوترال=نقطه صفر) در دسترس نمی باشد که برای ایجاد نقطه نوترال از ترانس زمین استفاده می شود.نوع اتصال در این ترانس به صورت زیکزاک Zn است .
این ترانس دارای سه سیم پیچ می باشد که سیم پیچ هر فاز به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و انتهای نصف سیم پیچ ستون اول با نصف سیم پیچ ستون دوم در جهت عکس سری می باشد .
ـ ترانس مصرف داخلی:از ترانس مصرف داخلی برای تغذیه مصارف داخلی پست استفاده می شود .
تغذیه ترانس مصرف داخلی شامل قسمتهای زیر است :تغذیه موتورپمپ تپ چنجر ، تغذیه بریکرهای 20kv تغذیه فن و سیستم خنک کننده ، شارژ باتری ها ، مصارف روشنایی ، تهویه ها.
نوع اتصال سیم پیچ ها به صورت مثلث – ستاره با ویکتورکروپ نوع اتصال بندی DYn11 می باشد . سویچگر:
تشکیل شده از مجموعه ای از تجهیزات که فیدرهای مختلف را به باسبار و یا باسبار ها را در نقاط مختلف به یکدیگر با ولتاژ معینی ارتباط می دهند.در پستهای مبدل ولتاژ ممکن است از دو یا سه سویچگر با ولتاژهای مختلف استفاده شود.

تجهیزات سویچگر

باسبار:که خود تشکیل شده از مقره ها ، کلمپها ، اتصالات وهادیهای باسبار که به شکل سیم یا لوله توخالی و غیره است بریکر ، سکسیونر ، ترانسفورماتورهای اندازه گیری وحفاظتی ، تجهیزات مربوط به
سیستم ارتباطی ، وسایل کوپلاژ مخابراتی(که شامل : موج گیر ، خازن کوپلاژ ، دستگاه تطبیق امپدانس است ).
برقگیر: که برای حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و برخورد صاعقه به خطوط است که در انواع میله ای ، لوله ای ، آرماتور ، جرقه ای و مقاومتهای غیرخطی است.
- جبران کننده های توان راکتیو: جبران کننده ها شامل خازن وراکتورهای موازی می باشندکه به صورت اتصال ستاره در مدار قرار دارند و نیاز به فیدر جهت اتصال به باسبار می باشند که گاهی اوقات راکتورها در انتهای خطوط انتقال نیز نصب می شوند
ـــ انواع راکتور ازنظر شکل عایقی :راکتور با عایق بندی هوا ، راکتور با عایق بندی روغنی .
ـــ انواع نصب راکتور سری :راکتورسری با ژنراتور، راکتورسری باباسبار، راکتورسری با فیدرهای خروجی، راکتورسری بافیدرهای خروجی به صورت گروهی.
ـ ساختمان کنترل: کلیه دستگاه های اندازه گیری پارامترها، وسایل حفاظت وکنترل تجهیزات ازطریق کابلها از محوطه بیرونی پست به داخل ساختمان کنترل ارتباط می یابد همچنین سیستمهای تغذیه جریان متناوب ومستقیم (AC,DC) در داخل ساختمان کنترل قراردارند. این ساختمان دارای تاسیسات مورد نیاز جهت کار اپراتور می باشد که قسمت های زیر را دارا می باشد :
اتاق فرمان ، فیدر خانه ، باطری خانه ، اتاق سیستم های توضیع برق (AC,DC) ، اتاق ارتباطات ، دفتر ، انبار و ...
ـ باطری خانه:جهت تامین برقDC برای مصارف تغذیه رله های حفاظتی، موتورهای شارژ فنر و... مکانیزم های فرمان و روشنایی اضطراری و... نیاز به باطری خانه دارند که در اطاقکی تعدادی باطری با هم سری می شوند و در دو مجموعه معمولا 48 و110ولتی قرارمی گیرد وهرمجموعه با یک دستگاه باطری شارژر کوپل می شوند.

طراح و مجری پست های فشارقوی و خطوط انتقال نیرو

شرکت ترانس پست پارس:

شرکت ترانس پست پارس در سال 1381 شروع به فعالیت نمود و در مدت کوتاهی توانست در زمره شرکتهای پیشرو در زمینه انتقال نیرو در ایران و کشورهای همسایه قرار گیرد . در واقع ایجاد این شرکت پاسخی به تقاضای روز افزون د رعرصه طراحی ، مهندسی ، پیاده سازی پستها و خطوط انتقال نیرو و راه حلی جامع برای انتقال نیرو د رایران و عرصه بین المللی است.
از دید یک شرکت منظوره ما به صورت دقیق و علمی نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و در هرمرحله از اجرای پروژه راه حل جامع فنی و مالی را ارائه می نماییم . جهت دستیابی به این هدف ت.پ.پ از قابلیتهای موجود در شرکتهای معتبری که از سهامداران این شرکت هستند بهره می برد.
از جمله این شرکت ها ی سهامدار : ایران ترانسفو تحت فن آوری زیمنس ، شرکت نیرو ترانس و پارس سوئیچ تحت فن آوری آ.ب.ب این موضوع باعث خواهد شد که ترانس پست پارس با شرکتهای سهامدار و صاحب فن آوری روز یک ساختار یکپارچه را ایجاد کند که دست آورد آن راه حل جامع فنی و مالی خواهد بود.
کارکنان متخصص ما بنیان اصلی شرکت را ایجاد کرده اند . مدیریت کیفی در میان نیروی انسانی باعث شناسایی و استفاده حداکثر از قابلیتهای شرکت در تمامی جهات شده است . کارکنان ما با استفاده از تکنولوزی روز و دقت بالا د رجهت رضایت کارفرما راه حل جامع و تضمین شده را ارائه می دهند.
تجهیزات شرکت با بازدهی بالا و با رعایت تمامی استانداردهای بین المللی بطور خلاصه هدف از ایجاد شرکت ترانس پست پارس ، ملحق شدن به بازار جهانی صنایع انتقال نیرو با همکاری شرکای بین المللی بوده که مدیریتی متمرکز را با تمام قابلیتهای مورد نیاز شامل شود.
هم اکنون شرکت ترانس پست دارای گواهی نامه ISO9001-2000 از شرکت SGS سوییس . تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت در رشته توزیع و انتقال نیرو و تاییدیه توانیر در خصوص ساخت پستهای فشار قوی تا سطح ولتاژ 400 کیلوولت می باشد.

زمینه فعالیت :

- پست های نوع مرسوم
- پست سیار
- پست های GIS
- پست های Urban
- خطوط انتقال
- طراحی و تامین هرگونه نیازهای برقی صنایع

منابع:

الکترو ایران ( www.electroiran.com )
http://honarestan2007.blogfa.com
http://tppeng.20un.com






تاریخ : سه شنبه 91/2/5 | 11:36 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

سلام به همه این مطلب را از سایت پلیس اینترنتی فتا گرفتم:

 

الف) با نوجوانان خود صحبت کنید
همان‌طور که شما دوست دارید امنیت عبور و مرور را پیش از آن‌که آنان شروع به رانندگی کنند، به نوجوانان خود بیاموزید، همچنین باید در رابطه با امنیت اینترنت نیز، پیش از آن‌که به آنان اجازه دهید بدون نظارت شما در اینترنت گشت بزنند، آنان را آموزش دهید.
یک فرق عمده بین رانندگی و استفاده از اینترنت آن است که «قوانین عبور و مرور» واقعی در اینترنت وجود ندارد. به همین خاطر اینترنت را تبدیل به یک وسیله‌ی نقلیه قدرت‌مند و البته خطرناک تبدیل کرده‌است. بنابر این، برای کاستن از خطرات و آسیب‌های رایانه، شما بایستی قوانینی را تعریف کنید و به اجرا بگذارید. در این‌جا هدف نهایی، تربیت و آموزش حسّ مشترک نوجوانان برای درک روشن و شفّاف خطرات آنلاین است.
با نوجوانان خود صحبت کنید که چرا ضروری است که در فضای آنلاین ایمن باشند. مطمئن شوید که در طیّ این صحبت‌ها موارد ذیل را ذکر می‌کنید:
- بحث در باره‌ی ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و هکرها و اقداماتی که انجام می‌دهند.
- بحث در رابطه با شکارچی‌های آنلاین که دوست دارند توجّه نوجوانان برای صحبت‌کردن درباره‌ی خودشان جلب کنند.
- تشریح کنید که به دلیل این که رایانه یک در باز به سمت اطّلاعات مهم شخصی شماست، ضروری است که در هنگام آنلاین شدن از امنیت لازم برخوردار باشید.
- بحث درباره‌ی این که سرقت هویّت چگونه اتّفاق می‌افتد.
- بحث در مورد این واقعیت که شما یا یک خبره‌ی رایانه (در صورتی که شما خبره نباشید) می‌توانید هرگونه اتّفاقی را که بر روی کامپیوتر می‌افتد، ردگیری کنید.
- صحبت در باره‌ی این که چگونه مجرمین می‌توانند کنترل رایانه‌ی شما را به دست بگیرند به نحوی که شما مجبور باشید، یک رایانه‌ی تازه بخرید.

 

ب) به نوجوانان خود گوشزد کنید افرادی که به صورت آنلاین در اینترنت ملاقات می‌کنند، غریبه هستند.
مهم نیست که غالباً چگونه با آن‌ها چت می‌کنند و مهم نیست که آن‌ها فکر می‌کنند که مخاطب خود را می‌شناسند، مهم این است که بدانند افرادی که به صورت آنلاین آن‌ها را ملاقات می‌کنند، غریبه هستند. مردم راجع به این که حقیقتاً که هستند دروغ می‌گویند و «دوست» تازه‌ی نوجوان شما ممکن است در واقعیت یک مرد چهل ساله باشد که خود را در سنّ و سال نوجوان شما جا زده است.

 

ج) پروفایل نوجوان خود را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی چک کنید
مطمئن شوید که نوجوانان شما، اطّلاعات زیادی درباره خودشان را در سایت‌های مثل فیس‌بوک، مای‌اسپیس و سایر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، ارسال نکنند. مطمئن شوید عکس‌هایی که در سایت ارسال می‌کنند، برانگیزاننده نباشد. به آن‌ها یادآوری کنید که اگر به دام شکارچی‌های اینترنتی بیفتند، عواقب و سوء پیشینه‌ی آن ممکن است خانواده و دوستان را شرمسار کرده، در پذیرش آنان در دانشگاه یا در استخدام آنان در سازمان‌ها و شرکت‌ها تاثیر داشته باشد.






تاریخ : شنبه 90/11/15 | 8:19 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پس از اینکه کتابها را دانلود کردید برای استفاده از آن به چند نرم افزار نیاز دارید که در زیر آمده است.

Adobe Acrobat Reader 8.12
با استفاده از این نرم افزار می توانید کتاب های الکترونیکی با فرمت PDF را اجرا کنید.
دانلود - 22.1 مگابایت

DjVu Browser Plugin 6.0
نرم افزاری جهت اجرای کتاب های الکترونیکی با پسوند DjVu
دانلود - 6.49 مگابایت

WinRAR 3.9
نرم افزاری جهت اجرای فایل های فشرده با فرمت های Zip و RAR و...
دانلود - 1.27 مگابایت

Tiff Viewer
نرم افزاری جهت اجرای فایل هایی با پسوند TIFF و TIF
دانلود - 0.4 مگابایت

Macromedia Flash Player 7
نرم افزاری جهت اجرای فایل های Flash
دانلود - 1.1 مگابایت






تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:57 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
  • نویسنده: سجاد رضایی
  • فرمت: PDF
  • زبان: فارسی
  • تعداد صفحات: 37
  • تاریخ درج: 12/11/1388
  • توضیحات:

    پیتون یا پایتون یک زبان برنامه‌نویسی عام منظوره، سطح بالا، شیءگرا و تفسیری است که توسط گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) در سال 1991 طراحی شد.
    فلسفه ایجاد آن به دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و حاصل دهی با بازدهی بالای کارهای برنامه‌ نویس برمی‌گردد. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند. یک کار غیر معمول که در طراحی این زبان انجام گرفته استفاده از فاصله و جلوبردن متن برنامه برای مشخص کردن بلوک های مختلف کد است.
    پایتون مدل های مختلف برنامه نویسی (از جمله شیء گرا و برنامه نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغییر ها از یک سامانه? پویا استفاده می‌کند.
    این زبان از زبان های برنامه نویسی تفسیری بوده و به صورت کامل یک زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.
    پایتون پروژه‌ای بازمتن توسعه یافته است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد. نسخه? کنونی (مارس 2008) این زبان 2.6 است.همچنین نسخه? آزمایشی 3.0 نیز موجود است .

دانلود - 1.26 مگابایت






تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:57 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
برای دریافت pdf آموزش زبان برنامه نویسی فورترن برو روی لینک دانلود کلیک کنید
                     

                                                     لینک دانلود




تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:57 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
مقالاتی که حاوی اطلاعات باارزش هستند و دستورالعمل های خاص ارائه می دهند، عموماً مورد استقبال قرار می گیرند و خوانندگان فراوانی دارند. در اینجا چند نکته در مورد نوشتن مقاله در وب را یادآور می شویم.

1- این نکته را بپذیرید که نوشتن مقاله در دنیای آنلاین با نوشتن مقالات چاپی تفاوت دارد. زیرا افراد عادت دارند که هنگام خواندن مقالات وب تنها مطالب را مرور کنند. صفحه را به سرعت حرکت می دهند و تنها به دنبال نکات کلیدی هستند.

2- به مخاطبین مورد نظر خود فکر کنید و برای آنها مطلب بنویسید.

3- برای مقاله خود یک عنوان جذاب انتخاب کنید که توجه افراد را سریعاً به خود معطوف کند و آنها را به خواندن مقاله مشتاق کند.

4- عنوان مقاله باید کوتاه نگه داشته شود، اما در انتخاب تیترهای داخلی آزادی بیشتری دارید. با دقت آنها را انتخاب کنید تا در لحظه خواننده را جذب خود کنند.

5- در نوشتن مقاله دقت کنید و حرفه ای عمل کنید. در مورد موضوعاتی که از آنها اطلاع کامل دارید، مطلب بنویسید. هیچ مطلبی را به طور اتفاقی و بدون پشتوانه علمی در مقالات خود نیاورید.

6- پاراگراف های مقاله باید کوتاه باشند.

7- مقدمه چینی نکنید و به سرعت به نکته اصلی نزدیک شوید.

8- روی اطلاعات با ارزش برای مخاطبین خود تکیه کنید.

9- اصل اختصار را رعایت کنید. اکثر مردم مایلند به سرعت اطلاعات را دریافت کنند و معمولاً زمان محدودی دارند.

10- در نوشته خود از کلمات اضافه یا هم معنا استفاده نکنید و مقاله را در حد 1500 کلمه نگه دارید. اکثر اشخاصی که مقالات عالی را برای قرار دادن در سایت خود خریداری می کنند، طرفدار مقالات بین 500 تا 2000 کلمه هستند. به صورت اجمالی سخن بگوئید. اختصار نشان دهنده باارزش بودن نوشته است.
 
11- در متن مقاله از علامت تعجب (!) برای جلب توجه خواننده به بخش های خاص استفاده کنید.

12- از تظاهر پرهیز کنید. خودتان باشید تا مقاله شما واقعی به نظر برسد.

13- از نکات طنزآمیز استفاده کنید. مردم حتی وقتی در حال دریافت اطلاعات در مورد مسائل کاملاً جدی هستند، مایلند استراحت کوتاهی داشته باشند و قدری بخندند.

14- از درون خود برای نوشتن کمک بگیرید. سخنان بی تکلف بیشتر به دل می نشیند. تنها کافیست که جملات را مرتب و به هم متصل کنید.

15- راستگو و امین باشید و از مطالب دیگران در مقاله خود استفاده نکنید. این کار نوعی دزدی است. پس خودتان برای نوشتن مطالب تلاش کنید و اگر از سخنان یا ایده های شخص یا مقاله دیگری استفاده کردید، حتماً نام او را در کنار مطلب آورده شده، ذکر کنید و از او تشکر کنید.

16- متواضع باشید و تصور نکنید که خوانندگان در سطحی پایین تر از شما قرار دارند.

17- از شماره گذاری و بخش بندی در مقاله خود برای مرتب کردن مطالب استفاده کنید. به این ترتیب دنبال کردن مطلب برای خواننده ساده تر خواهد بود.

18- اطلاعات شخصی خود را در انتهای مقاله قرار دهید. مطمئن شوید که این اطلاعات برای دسترسی آسان به شما کافی هستند. این بخش یک تبلیغات مجانی برای شما خواهد بود.

19- در انتهای مقاله پیشنهادی را برای خوانندگان در نظر بگیرید مثل ارسال مطلبی خاص به آدرس پست الکترونیک آنها. به این ترتیب لیستی از افراد علاقه مند را خواهید داشت که بعدها می توانید در بخش بازاریابی خود از آنها استفاده کنید.

20- قبل از قرار دادن مقاله روی وب تمام لینک های موجود در آن را چک کنید.

21- مقاله خود را از طریق سیستم های پاسخگوی خودکار منتشر کنید.

22- مقاله را با یک جمله یا پیام تاثیرگذار به اتمام برسانید. آخرین جمله و پاراگراف شما باید خلاصه ای از تمام مقاله باشد و به نحوی خواننده را تشویق کند که از همین حالا نکات گفته شده را اجرا کند.

23- نهایتاً مقاله خود را دوباره چک کنید تا کلمات ناهماهنگ یا اشتباهات املایی در آن وجود نداشته باشد. در واقع شما ویراستار مقاله خود هستید.

24- مطمئن شوید که مقاله روند و جریان مناسبی دارد و مطالب به هم پیوسته و مرتب قرار گرفته اند.

25- دوباره خوانی و دوباره خوانی تا جایی که مطمئن شوید که همه چیز درست است.

برای نوشتن مقاله "بهترین ها را انجام دهید و منتظر عالی ترین ها باشید."





تاریخ : جمعه 89/7/23 | 1:11 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تقریباً چهار سال پیش بود که برای اولین
بار با سرویس اشتراک فایل سایت راپید شیر Rapidshare.de آشنا شدم. در آن
زمان که تمامی سایت های فضای رایگان برای ارائه فضا احتیاج به ثبت نام و
تائید ایمیل داشتند سرویس راپید شیر بعلت سهولت و سرعت درکاربرد یک سرویس
استثانی محسوب میشد. کافی بود شما وارد سایت شوید و بدون نیاز به هیچ نوع
ثبت نامی و تنها با زدن کلید [Browse] فایل مورد نظر را انتخاب کنید و آن
را آپلود نمائید. در پایان کار دو عدد لینک یکی به منظور دانلود و دیگری
برای پاک کردن فایل به شما داده میشد. به علت سادگی این عمل به One Click
hosting معروف شد و تنها محدویتی که داشت این بود که برای دانلود با رفتن
به لینک مربوطه ثانیه شمار فعال میشد و شما باید مدت 60 ثانیه صبر میکردید
تا عمل دریافت فایل شروع شود و به طبع در طی این 60 ثانیه به تبلیغات درون
سایت توجه میکردید! بالطبع بعلت این شیوه ی خاص فایل های آپلود شده را با
نرم افزار های مدیریت دانلود نمیشد که دانلود کرد.

بتدریج
با گسترش و افزایش سایت های دانلود و افزایش تقاضا به علت اینکه اغلب سایت
ها با عدم فضا لازم برای ذخیره سازی اطلا عات مواجه بودند باعث شد که
استفاده از سرویس Rapidshare افزایش پیدا کند، در اینجا بود که به سرعت
سرویس های مشابه پا به عرصه حیات گذاشتند سرویس های معروف دیگری همچون
Megaupload.com که در ابتدا با قابلیت های بهتری همچون آپلود فایل تا حجم
500 مگابایت عرضه شدند ولی خیلی زود این قابلیت ها را محدود کردند.
همانطور
که استفاده از این سرویس ها با استقبال شدیدی مواجه شد تلاش برای رفع
محدودیت هایی که این گونه سایت ها بر روی سرویس های خود اعمال میکردند نیز
آغاز شد، مدیران سایت ها نیز به منظور جلوگیری از هدر رفتن منابع سیستم ها
و کسب در آمد نیز هر روز بر امنیت سرویس های خود می افزودند و از روش های
مختلفی چون اعمال محدودیت زمانی بر روی آی پی، ایجاد کوکی روی سیستم و در
نهایت استفاده از کد امنیتی بهره گرفتند.

اما
همچنان راه ها و ترفند های برای رفع محدودیت های این سایت ها وجود دارد.
در اینجا قصد معرفی ابزاری را دارم که یکی از بهترین و کار آمدترین نرم
افزار های کار با اینگونه سرویس ها میباشد. این نرم افزار توانایی دریافت
فایل بیشتر از 65 سرور مختلف را دارد.که البته از همه مهمتر آنها سایت
Rapidshare است که این ابزار هم نام خود را از همین سایت گرفته است RapGet
نرم افزار ویژه دانلود از سرویس های فضای رایگان است. یکی از قابلیت های
منحصر به فرد این نرم افزار که در هیچ یک از نرم افزار های مشابه نیست
قابلیت باز شناختن Recognize کد های امنیتی است معمولاً در ابزارهای مشابه
مثلاً
بدون نیاز به وارد شدن سایت راپید شیر کد امنیتی از سایت فراخوانی میشود و
درون برنامه لود میشود و کاربر باید آن را تایپ کنید تا دریافت فایل شروع
شود ولی این برنامه به صورت خود کار کد امنیتی را تشخیص میدهد و آن را ثبت
و دریافت فایل را آغاز میکند.

را به صورت خود کار شناسایی میکند و در سایت ثبت میکند.
البته
این برنامه قادر به حذف محدودیت زمانی راپید شیر نمیباشد به عنوان مثال
بعد از دانلود مثلاً 50 مگابایت شما بایت مدت زمانی در حدود 40 دقیقه صبر
کنید. ولی در صورتی که یک ارتباط اینترنتی پیوسته مثل Adsl داشته باشید
میتوانید لیستی از لینک های دانلود خود را در داخل برنامه اضافه کنید و
همه کارها را به آن بسپارید تا یکی یکی فایل ها را دانلود کند. البته اگه
اکانت راپید شیر نیز داشته باشید میتوانید با وارد کردن مشخصات آکانت خود
درون برنامه، محدودیت زمانی را نیز حذف کنید. این برنامه قابلیت ذخیره
پسورد فایل های دانلود شده و اضافه کردن توضیحات برای هر فایل را نیز دارد
که در مواردی که تعداد فایل های دانلود زیاد میباشد و معمولاً سایت معرفی
کننده و پسورد فایل فراموش میشود کمک بزرگی میکند. دریافت این برنامه را
به دوستانی که هنوز طرز دانلود فایل از طریق راپید شیر را بلد نیستند
پیشنهاد میکنم.


این
برنامه محدودیت های راپید شیر را حذف نمیکند فقط روند دریافت فایل ها
مخصوصاّ وقتی که تعداد آنها زیاد باشد را سریعتر میکند و همچنان مشکل عدم
Resume یا دریافت ادامه فایل پس از قطع شدن وجود دارد ولی در صورتی که
اکانت راپید شیر داشته باشید میتوانید از قابلیت Resume نیزبهره ببرید.

چون
Rapidshare سرویس خود را به صورت رایگان عرضه میکند برای استفاده شما یا
باید اکانت راپید شیر (هر ماه 9 یورو) را خریداری کنید و یا یک ارتباط
پیوسته اینرتنتی داشته باشید تا بتوانید با برنامه مثل RapGet فایل های
مورد نظر خود را دانلود کنید.

این برنامه علاوه بر سایت Rapidshare قابلیت دانلود از سایت های زیر را نیز دارا میباشد.
megaupload.com,
rapidshare.com, sexuploader.com, mytempdir.com, slil.ru, sendspace.com,
turboupload.com, speedshare.org, hyperupload.com, getfile.biz,
depositfiles.com, webfile.ru, file2share.biz, rapidupload.com,
yourfile.org, yourfilehost.com, filehd.com, mooload.com, scambia.com,
filepost.ru, justupit.com, simpleupload.de, audiofind.ru,
yourfilelink.com, files.to, savefile.com, filebest.ru,
freefileupload.net, 4shared.com, netload.us, uploading.com,
f-forge.com, ifolder.ru, oxyshare.com, filecloud.com, datenklo.net,
zshare.net, filefactory.com, filespace.ru, badongo.net,
easy-sharing.com, upload2.net, hemenpaylas.com, up-file.com,
rapidshare.fr, uploadyourfiles.de, quickdump.com, megashares.com,
box.net, takdata.com, bonpoo.com, share.am, recfile.com,
speedyshare.com, free-transfer.de, paylas.com, come2store.com,
ultrashare.de, rapidsafe.de, rapidshare.ru, filecache.de, shareua.com,
up.spbland.ru, tinypic.com, imageshack.us

از ویژگی های این برنامه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاملاً رایگان
- حجم کم در حدود ?مگابایت
- پشتیبانی از بیش از 65 سرور مختلف
- قابلیت چند دانلود به طور همزمان از سرور های مختلف
- پشتیبانی از 46 زبان دنیا از جمله فارسی

توجه:
به
علت محیط کاملاً پویا اینترنت و تغییر در قسمت امنیتی هر سایت ممکن است
بعد از مدتی این برنامه قادر به دریافت فایل از برخی از سرویس ها نباشد
اما این آخرین نسخه این شرکت میباشد و مدتی بسیار زیادی برای شما عمر
خواهد کرد.


ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/2/29 | 11:38 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

منبع : www.AsanDownload.com



همانطور که همه می دانیم سرعت اینترنت
در کشور ایران به دلایل مختلف نسبتا پائین است و همیشه کاربران از این
سرعت شکایت داشته اند. البته نرم افزار هایی هستند که با انجام یک سری
کارها می توانند تا حدی سرعت اینترنت
را افزایش دهند ، این نرم افزار ها با به نوعی تنظیم کردن عملکرد های
مختلف نرم افزار های مربوط به اینترنت تا حدی سرعت را افزایش می دهند.
یکی از این نرم افزار ها Ashampoo Internet Accelerator نام دارد. نرم افزاری که با تنظیم نوع کانشکن و سرعت ارتباط با نرم افزار های مورد استفاده در اینترنت سرعت اینترنت
را افزایش می دهد. Ashampoo Internet Accelerator  با انواع کانکشن ها
سازگاری داشته و می تواند با آن ها مطابقت پیدا کند. در حقیقت این نرم افزار نهایت سرعت را با سخت افزار و نرم افزار
های موجود روی رایانه برای کاربرانش فراهم می آورد. برای کاربرانی که از
این اینترنت با سرعت پائین استفاده می کنند Ashampoo Internet Accelerator
می تواند تا حدی سرعت  را افزایش دهد. نسخه دوم از این ابزار به تازگی
ارائه شده است که قابلیت ها و عملکرد نرم افزار را بهبود بخشیده است.

انوع کانکشن هایی که این نرم افزار با آن ها قابلیت سازگاری دارد عبارتند از:

Analogue modem
ISDN
DSL via LAN cable or cable modem
DSL via wireless LAN
Other LAN connections (no DSL)

قابلیت های کلیدی نرم افزار Ashampoo Internet Accelerator v2.10:
- افزایش سرعت اینترنت تا حد مناسب
- حجم بسیار پائین نرم افزار
- آسان بودن استفاده
- سازگاری با انواع کانکشن ها
- نصب سریع و آسان
- تتظیم پروتوکل ها
- تنظیم سرعت و عملکرد کلی نرم افزار به صورت کاملا اتوماتیک
- سازگاری با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز محبوب ویستا
- و ...


ادامه مطلب




تاریخ : چهارشنبه 89/2/29 | 11:38 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

منبع : www.AsanDownload.com


با
وجود و تعدد مرورگر ها شاید کمتر کاربری باشد که نام Flock را شنیده باشد
و یا حداقل از آن استفاده کند. با وجود مرورگرهایی نظیر Mozilla Firefox ،
Microsoft Internet Explorer ، Opera و ... کمتر کاربری پیدا می شود که با
Flock سروکار داشته باشد. شاید باه این دلیل است که همه این مرورگر را نمی شناسند و یا حداقل آشنایی زیادی با آن ندارند. Flock مرورگری است که قابلیت های فراوانی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. در حقیقت Flock مرورگری است که برپایه معروفترین
مرورگر دنیا و به اعتقاد خیلی ها بهترین آن ها یعنی Mozilla Firefox طراحی
و پیاده سازی شده است. اما به دلایل مختلف استفاده از آن میان کاربران به
محبوبیتی زیادی نرسیده است. Flock به کاربران اجازه مدیریتی بسیار کامل را
بر روی مدیاها و اطلاعات  موجود در سایت های نظیر MySpace, Facebook, Digg, Flickr, AOL Webmail, Yahoo! Mail, Gmail, YouTube, Pownce and Twitter را می دهد.
محیط ظاهری نرم افزار فوق العاده زیبا بوده و از لحاظ زیبایی بسیار متفاوت از Mozillla Firefox می باشد. کار کردن با نرم افزار هم بسیار آسان است زیرا بسیاری از امکانات این نرم افزار
در قالب تولبار های مختلف در محیط اصلی برنامه قرار گرفته است. نکته ای که
کاربران باید درباره این نرم افزار بدانند این است که می توان Extention
های Firefox را در این برنامه هم به کار برد.
اما مهم ترین خصوصیتی که همه به آن توجه بیشتری دارند سرعت لود صفحات است. این مرورگر
پس از بازکردن صفحات مختلف در کش خود آن را ذخیره سازی کرده و در دفعات
بعد فقط قسمت هایی از سایت که به روز شده اند را بارگذاری می کند و قسمت
هایی که به روز نشده اند را از کش خود لود می کند که این عمل در سرعت بارگذاری صفحات بسیار موثر می باشد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Flock 2.0 Social Browser:
- سرعت بسیار مناسب در بازکردن صفحات وب
- پایه گذاری شده بر اساس Mozilla Firefox
- سرعت دانلود بالا و قابلیت Resume دانلود ها
- هماهنگی بیشتر با صفحات RSS
- قابلیت هماهنگی با Extention های Firefox
- تولبار های متعدد در برنامه که دسترسی کاربران را به منوهای بسیار سریعتر می کند
- قابلیت جستجو در جستوگرهای معروف نظیر Google و Yahoo!
- آپلود اطلاعات و تصاویر در سایت های مختلف تنها با جند کلیک ساده
- ادیتوری فوق العاده برای وبلاگ نویسان
- هماهنگی با اکثر نرم افزار های مدیریت دانلود
- قابلیت نمایش ویدوئو های سایت هایی نظیر Youtube و ...
- سازگاری با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز محبوب ویستا
- و...

ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 89/2/29 | 11:38 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.